Moeten roostervrije uren meegenomen worden in een berekening van de productiviteit?

Iemand werkt 40 uur per week en bouwt 4 uur per week RVU op. Dus gemiddeld werkt deze persoon 36 uur. Als we de productiviteit gaan berekenen moeten de roostervrije uren meegenomen worden in de berekening?

Graag toelichten m.b.v. een berekening.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Productiviteit bereken je op basis van de WERKELIJKE uren, reserveringen spelen dus geen rol. Dus wil je weten hoe productief iemand is, dan moet je van de standaarduren (40 in dit geval) ALLE afwezigheidsuren aftrekken en eventueel overwerk erbij tellen. De uitkomst daarvan druk je uit in een percentage van de standaarduren. Met afwezigheidsuren bedoel ik vakantie, ziek, roostervrij (de opname, niet de reservering), zwangerschapsverlof, doktersbezoek etc. Voorbeeld:

40 standaarduren
2 overwerkuren
42 totaal

2 doktersbezoek
8 vakantie
4 roostervrij
14 totaal afwezig

42-14=28/40*100=70%
paulus811
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hartelijk dank voor het antwoord! kun je nog even uitleggen waarom je 40 standaarduren hebt genomen en geen 36? want die persoon wordt maar voor 36 uur betaald
paulus811
11 jaar geleden
Ik heb 40 genomen omdat jouw vraag begint met 'Iemand werkt 40 uur per week'. Wat er daarna afgaat of bijkomt is voor de berekening van productiviteit niet van toepassing. Theoretisch zou men ervoor kunnen kiezen om 40 uur per week te werken, die 4 uur RVU op te sparen en deze 208 (52*4) uur aan het eind van het jaar uit te laten betalen. Mits de werkgever dat goed vindt uiteraard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke duidelijk! bedankt

Andere antwoorden (1)

Het totaal van de kosten van een medewerker wordt meegenomen dus als je het op uren berekent totalen kosten salaris inclusief alles gedeelt door het aantal uren werkelijk beschikbaar voor werkzaamheden.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het gaat om de berekening van de productiviteit, geen kosten o.i.d.
ronron1212
11 jaar geleden
Dan blijven nog alle uren staan want daarin wordt geproduceerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik begrijp je niet hoor... ik zal het nog even toelichten:
stel deze persoon is 36 uur productief en neemt 4 uur rvu op.
is zijn productiviteit dan 90% (36/40) of 100% (36/36e) ik denk zelf 100% omdat die persoon 36 uur gemiddeld werkt en hij ook maar voor 36 uur wordt betaald. alvast bedankt
ronron1212
11 jaar geleden
Een bedrijf heeft een normale berekening voor het aantal uren waarin men kan verwachten dat een werknemer actief werkzaam is. De productieve uren dus dat zijn dan geen verlofdagen ziekte dagen enz.