Bestaat er BPM in Duistland?, en is het mogelijk om belastingvrije auto vanuit Duitsland te kopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (2)

Op de eerste vraag ('Bestaat er BPM...') weet ik het antwoord niet.
'Belastingvrij' een auto kopen (en hier gebruiken): dat zal niet gaan, zie de tekst uit de bron.

"Afhandeling bij Belastingdienst

Na het onderzoek door de RDW kunt u de belastingzaken afhandelen op het belastingkantoor dat in ieder RDW-keuringsstation is gehuisvest. Dit betreft de BPM en eventuele invoerrechten.
Na het akkoord van de Belastingdienst ontvangt u van de RDW het kentekenbewijs per post."

Kortom, BPM en invoerrechten moeten alsnog worden betaald, anders krijg je geen kentekenbewijs. Er zit een hele procedure vast aan het invoeren van een auto uit het buitenland, zie de (naar mijn mening duidelijke) officiële bron.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als aanvulling: als Nederlands ingezetene die het grootste deel van de tijd in Nederland verblijft mag je niet in een auto met buitenlands kenteken rijden tenzij de houder erbij zit.
Ha, die Pashands;

In aanvulling op bovenstaand antwoord: nee, Duitschland kent geen BPM. Bij het invoeren van een voertuig uit een EU-land moet je aangifte doen en BPM betalen, invoerrechten gelden alleen bij import buiten de EU vandaan. Soms is het gunstig om in het land van herkomst BTW te betalen, in andere gevallen in Nederland. Als je bijvoorbeeld in Duitschland een auto inclusief BTW hebt gekocht hoef je die heffing in ons land niet meer te betalen, omdat de tarieven even hoog liggen. Via onderstaande link kun je berekenen hoeveel BPM je nog moet afdragen.