Dagloon WW uitkering gebaseerd op oude ww uitkering? mag dit?

mijn dagloon voor mijn nieuwe ww uitkering klopt in mijn ogen niet. ik heb 7.5 maand gewerkt en ontving een goed loon. Daarvoor had ik een ww uitkering die gebaseerd was op een parttime baan, waar ik minder dan bijstandsniveau aan overhield. Nu wordt dit loon alsnog mee berekend in mijn huidige dagloon, waardoor ik ommenabij bijstandsniveau overhoud. Klopt het dat UWV het oude ww dagloon mee mag berekenen? Ik meende dat het alleen over het gewerkte uurloon berekend mag worden, dus die 7,5 maand dat ik gewerkt heb.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Nee, het gaat tot een jaar terug (dus je inkomen tot een jaar voor je werkloos werd), verder krijg je niet de volle 100%

Hoogte uitkering WW
Heb je recht op een WW-uitkering? Wat is dan de hoogte uitkering WW? Dan krijg je een basisuitkering van 3 maanden. De eerste 2 maanden krijg je 75% van je dagloon, de derde maand 70%. Bij het onderwerp hoogte uitkering WW, langer dan 3 maanden, is de hoogte uitkering WW ook in de volgende maanden 70% van het dagloon.Vind je werk voor een korte periode en wordt de WW-uitkering daarna voortgezet? De hoogte uitkering WW blijft dan het oude dagloon.

Hoe wordt de hoogte uitkering WW naar het dagloon berekend?
De hoogte uitkering WW wordt gebaseerd op het loon dat je gemiddeld per dag verdiende in het jaar voordat je werkloos werd. De hoogte uitkering WW dagloon is nooit meer dan het wettelijk maximumdagloon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het dagloon is het loon dat u gemiddeld per dag verdiende, in het jaar voordat u werkloos werd. Het gaat om het loon waarover premies sociale verzekeringen zijn betaald.

En ook over uw vroegere ww-uitkering werden sociale verzekeringspremies betaald als zijnde loon uit vroegere dienstbetrekking.
Een ww-uitkering wordt dus ook als loon beschouwd. Op die wijze kan het UWV het oude dagloon meenemen.

Als u destijds onder het bijstandsniveau uitkwam had u toen moeten vragen om een aanvulling tot bijstandsniveau.
Maar ik vrees dat je na ruim een half jaar te laat bent om die aanvulling nog te krijgen. Informeer bij het UWV hiervoor.