Wat gebeurt er als je per acceptgiro betaalt, waarvan de vervaldatum (1 dag) is verstreken?

Met onlinebanking vul je de gegevens van de acceptgiro in en vervolgens klik je op 'betalingsopdracht verzenden'. Dit gaat veel sneller dan wanneer je de acceptgiro naar de bank opstuurt of in de bus deponeert bij de bank. Maar wat gebeurt er met een betaling als de vervaldatum van de acceptgiro 1 dag is verstreken? Ik heb geen melding ontvangen dat deze is vervallen of dat mijn betaling niet in behandeling kan worden genomen, o.i.d.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Niets, de bank heeft eigenlijk niets met deze vervaldatum of zelfs de code die op e acceptgiro staat te maken.
Deze code kan de verstuurder van de acceptgiro zelf bepalen, dit werkt voor grote aantallen natuurlijk sneller dan als iedereen een mededeling erbij schrijft.

Kortom de betaling gaat gewoon door, maar zal minstens een dag te laat aankomen. Vaak is dat totaal geen probleem, je zult hooguit een aanmaning krijgen die in de prullenbak kan verdwijnen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry voor dat ik nu pas jouw antwoord als beste antwoord kies! Ik was al heel lang niet meer op GV geweest. Gr. Pochahontas.

Andere antwoorden (4)

Die melding krijg je altijd een paar dagen later pas, met een nieuwe acceptgiro erbij. Er staat ook altijd in vermeld: mocht de betaling deze aanmaning gekruist hebben, dan kunt u hem als niet verzonden beschouwen. Niets aan de hand dus, je betaling wordt gewoon geaccepteerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1 dag?
99,9% zeker dat er niets gebeurt.
Je krijgt echt niet de allereerste dag een aanmaning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een acceptgiro via telebankieren betaald zal de bank niet weten wat de vervaldatum van de acceptgiro is. De bank accepteert de opdracht en voert deze uit.

Als je via een Finbox electronische acceptgiro's binnen krijgt dan weet de bank wel de vervaldatum. Ikzelf zit bij de Rabobank. Als ik de betaaldatum invoer en deze ligt na de vervaldatum dan krijg ik een melding in de vorm van "betaaldatum ligt na de vervaldatum, is dit correct?". Ik kan dan annuleren of akkoord geven. Als ik akkoord geef wordt de opdracht uitgevoerd op de datum die ik opgegeven heb (dus te laat).

De bank zal de opdracht altijd in behandeling nemen en uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vervaldatum is voor de bank niet relevant. Het is meer een eis van de partij die je betaalt dat je voor die datum betaalt hebt. Na die datum zouden ze incassotrajecten enzo kunnen opstarten.

Maar voor de betaling is het niet relevant.