Mijn zoon (17,5 jr) gaat over 3 weken aan een BBL opleiding beginnen. Wat gaat er nu met de kinderbijslag gebeuren?

Moet ik iets regelen bij svb of gaat dat vanzelf?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij gaat 4 dagen werken en 1 dag theorie. Alles op de bedrijfsschool. Hij komt van VMBO en gaat wil naar nivo 4 groeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij doet idd vakantiewerk. Weet nog niet precies wat hij verdient heeft.

Het beste antwoord

De kinderbijslag kan eerder (voor dat je kind 18 wordt) stoppen als:

uw kind te veel verdient met een bijbaan.
uw kind overlijdt.
uw kind uit huis gaat wonen en u minder dan € 408 per kwartaal bijdraagt aan de verzorging van uw kind.
u buiten Nederland gaat wonen of werken;
uw kind buiten Nederland gaat wonen;
uw kind van 16 of 17:
- niet overdag op school zit om een startkwalificatie te halen en niet is vrijgesteld van de verplichting een startkwalificatie te halen;
- na het behalen van een startkwalificatie werkloos is en niet meewerkt aan plannen van de gemeente om werkloze jongeren aan en baan te helpen;
- recht heeft op studiefinanciering.

Een startkwalificatie wil zeggen een diploma van het mbo niveau 2 of hoger, van de havo of van het vwo. Kinderen zijn vrijgesteld van het behalen van een startkwalificatie als zij bijvoorbeeld gehandicapt zijn of op een school hebben gezeten voor praktijkonderwijs of speciaal onderwijs.

Het gaat bij je zoon om het bijverdienen:
Uw kind mag tot € 1.240 netto per kwartaal bijverdienen. Als uw kind € 1.240 of meer verdient komt de kinderbijslag voor dat kwartaal in zijn geheel te vervallen. Tijdens de zomervakantie van 2012 mag uw kind met vakantiewerk € 1.300 netto extra bijverdienen. U bent wel verplicht om elk inkomen hoger dan € 800 netto per kwartaal aan de SVB door te geven.

Je kunt dus zelf uitrekenen of je nog kinderbijslag krijgt of niet.

Om te bepalen wanneer de kinderbijslag stopt, kijken we naar de eerste dag van het kwartaal waarin uw kind 18 wordt. Is uw kind op de eerste dag van het kwartaal nog geen 18, dan krijgt u voor dat hele kwartaal nog kinderbijslag.
Voorbeelden:
Uw kind wordt 18 op 12 april, in het tweede kwartaal dus. Op de eerste dag van het tweede kwartaal was uw kind nog geen 18. U krijgt daarom nog kinderbijslag voor het tweede kwartaal.
Uw kind wordt 18 op 1 april. Op de eerste dag van het tweede kwartaal is uw kind dus al 18. Daarom krijgt u geen kinderbijslag meer voor het tweede kwartaal.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je verwacht dat hij meer gaat verdienen kun je het hier doorgeven: http://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/levensloop/hoeveel_bijverdienen/index.jsp
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat van de startkwalificatie is me niet duidelijk. Hij heeft nu een vmbo diploma en gaat aan mbo beginnen. Via bbl gaat hij 4 dagen werken en 1 dag naar school. Zit hij dan op school of werkt hij? Ik neem aan dat als ze school bedoelen ze fulltime school bedoelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb alle regels even neergezet. Startkwalificatie is geen probleem. Zolang hij iets doet op een mbo opleiding is dat goed en nee dat hoeft niet fulltime te zijn. Een startkwalificatie is een MBO 2 opleiding of hoger (dus 3 of 4, of hbo). Ook havo en vwo is een startkwalificatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor alle gedetailleerde uitleg.