Heb ik recht op verlof als mijn kind in het ziekenhuis ligt?

Mijn 6jarige zoon krijgt in de toekomst een operatie. De artsen hebben gezegd te willen opereren, maar willen dit nog een tijdje proberen uit te stellen, omdat hij al eens eerder geopereerd is. We zullen een weekje of 2 van tevoren weten wanneer. Hij zal dan een week of 2 in een academisch ziekenhuis moeten verblijven en heeft thuis ook tijd nodig om weer op te knappen. Tijdens de vorige operatie werkte ik niet, dus hoefde ik nergens rekening mee te houden. Hoe zit dit eigenlijk met werk? Krijg ik ( en/of mijn man ) hier vrij voor? Is dit een doorbetaald verlof of onbetaald verlof? Of moet ik hiervoor vakantiedagen inleveren? Kan op internet eigenlijk alleen iets vinden over kortdurend zorgverlof, welke 2 keer het aantal uren dat je per week werkt is. En langdurend zorgverlof is als er een levensbedreigende ziekte in het spel is. ( en dat laatste is niet het geval )

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.5K

Het beste antwoord

Een voorwaarde voor kortdurend zorgverlof is:
"Het verlof kan alleen worden opgenomen als de werknemer de enige is die deze zorg kan verlenen." De werkgever is verplicht het zorgverlof te geven. Ook moet hij 70% van het loon doorbetalen.

Maar voor de tijd die je kind het ziekenhuis ligt, ben jij niet 'de enige die deze zorg kan verlenen'. De zorg wordt dan verleend door het ziekenhuispersoneel en dit geeft daardoor geen recht op kortdurend zorgverlof (tenzij in CAO/arbeidsovereenkomst andere regels zijn overgenomen. "Deze afwijkende afspraken kunnen onder andere betrekking hebben op het recht op zorgverlof, de duur van het verlof, de doorbetaling van het salaris tijdens het verlof of de compensatie van het verlof.
Als er in de cao of met de ondernemingsraad overeen wordt gekomen dat de werknemer voor het opnemen van calamiteitenverlof of zorgverlof vakantiedagen in moet leveren dan mogen hiervoor alleen extra (bovenwettelijke) vakantiedagen en opgespaarde vakantiedagen van het voorgaande jaar voor worden benut.")

Van de bronsite:

"De werkgever mag het zorgverlof niet inhouden op vakantiedagen.
Een werkgever mag het zorgverlof alleen weigeren als de organisatie door de afwezigheid van de werknemer in ernstige problemen komt. Hiervoor moet een werkgever met goede argumenten komen.Wel mag een werkgever, om misbruik te voorkomen, bij terugkomst van de werknemer vragen de reden tot verlof te bewijzen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een rekening van een doktersconsult of een afspraakbevestiging van een medisch onderzoek. Als het zorgverlof eenmaal is ingegaan, kan de werkgever dit niet meer stopzetten.
Tijdens het verlof moet de werkgever tenminste 70% van het salaris doorbetalen, maar altijd minstens het minimumloon."

Het lijkt me (als alleen de wettelijke regels van toepassing zijn) wel mogelijk dat jij OF je man kortdurend zorgverlof kan opnemen, ervanuitgaand dat de toestand van je kind na de operatie omschreven kan worden als 'ziek' en dat niemand anders de zorg kan verlenen.
(Per jaar is het kortdurend zorgverlof maximaal tweemaal het aantal uren dat per week wordt gewerkt.)

Ik zit te bedenken: als je genoeg vakantiedagen in voorraad hebt, kun je in overleg met je werkgever ook gewoon vakantieverlof opnemen. Tijdens vakantie wordt je salaris volledig doorbetaald.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als dit niet in je contract of CAO staat, ga dan eens in overleg met je werkgever, die bepaald dan wat voor verlof je wel of niet krijgt, er zijn werkgevers die in zo'n geval doorbetalen, maar er zijn er ook, die van je vragen je opgenomen uren in te halen, of als vakantieverlof op te nemen. Leg jouw werkgever zo goed mogelijk uit, waarom je bij je kind moet zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kortdurend zorgverlof
Kortdurend zorgverlof kun je opnemen als je je zieke kind, je partner of je ouder moet verzorgen. Bijvoorbeeld wanneer er een operatie gepland staat en je daarna diegene wilt verzorgen.

Regelingen
Je kunt alleen kortdurend zorgverlof opnemen als je de enige persoon bent die op dat moment in staat is om je kind, je partner of je ouder te verzorgen. Voorwaarden zijn dat je kind thuis woont en dat je samenwoont met je partner.

Hoeveel verlof kun je opnemen?
Het aantal verlofuren dat je mag opnemen is afhankelijk van het aantal uren dat je werkt. Je mag binnen een jaar 2 weken verlof opnemen. Als je bijvoorbeeld 32 uren per week werkt, dan mag je binnen een jaar 64 uren kortdurend zorgverlof opnemen. Je kunt deze uren in 1 keer opnemen, maar je kunt deze uren eventueel ook in gedeeltes opnemen. Overleg dit goed met je werkgever.

Doorbetaald worden?
Je werkgever is verplicht om minstens 70 procent van je salaris door te betalen. Als dat minder is dan het minimumloon, dan betaalt je werkgever je in ieder geval het minimumloon. Je werkgever kan het verlof alleen weigeren als het bedrijf of de organisatie door het verlof in ernstige problemen komt. Als je werkgever en jij er niet in slagen om samen afspraken te maken, kun je de rechter om een uitspraak vragen.

Calamiteitenverlof
Als je kind, partner of ouder onverwacht ziek wordt, is het niet nodig om kortdurend zorgverlof op te nemen. Bij onverwachte gebeurtenissen, kun je calamiteitenverlof opnemen.
Ik denk dat je moet proberen zorgverlof op te nemen voor de tijd dat je kind thuis is, dit zou jij en je (eventuele) partner kunnen afwisselen en dan hopen dat je werkgever wat meedenkt over de tijd in het ziekenhuis. Hoewel je dan je kind niet hoeft te verzorgen is het natuurlijk ook niet de bedoeling dat je als ouder er niet veel bij bent maar ik zou dit wel afwisselen met je partner en eventuele andere familieleden etc en eventueel wat vrije dagen.