Mag gemeente uitkering inhouden als je er voor werkt?

Ik ben voor 100% afgekeurd, nu krijgen we samen een aanvulling tot bijstandsniveau. De gemeente heeft onze bijstand stopgezet en een heronderzoek gestart na vermogen en bij verdiensten die we niet hebben.
Nu is hij via de gemeente aan het werk gezet met behoud van uitkering. moeten ze hem nu wel uit gaan betalen of mogen ze het onderzoek afwachten??

Toegevoegd na 37 minuten:
Hij heeft arbeid verricht dus ze moeten volgens ons betalen. Ze mogen als we teveel gevangen hebben het wel verreken of heb ik het mis?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Het probleem van uitkeringen is dat ze inkomen uit werk vervangen. Als iemand werkt, is voor een groot deel van die uitkering geen behoefte meer, zo is de redenering. De kans is dus groot dat de bijstandsuitkering gedeeltelijk of geheel wordt ingetrokken zolang er inkomen uit arbeid is.
De gemeente heeft je partner aan het werk gezet met behoud van uitkering. Hij werkt dus " gratis" of, zoals de redenering is: hij verdient zijn eigen uitkering. Hij werkt voor geld. Dat is een tijdelijke situatie.
De achterliggende gedachte is immers, dat je dan in staat bent jezelf te bedruipen. Vraag is of de gemeente dat werk blijft geven.
De gemeentes zijn op dit moment met de botte bijl aan de gang, beginnen opeens onderzoeken en ze houden opeens vergoedingen etc.in, wat na het onderzoek weer wordt rechtgetrokken.
Als jullie teveel hebben ontvangen zijn er twee mogelijkheden: de hele bijstand stopt - jullie hebben nu inkomen uit werk- of er wordt op de uitkering gekort. Er zal zeker verrekend worden. Als het werk blijvend wordt, in feite des te beter, dan stopt de uitkering maar verdienen jullie in elk geval het wettelijk minimumloon .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je zult het onderzoek moeten afwachten je bent een van de vele die opnieuw onderzocht worden op fraude.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het niet wat vreemd om eerst stop te zetten en dan pas een onderzoek te beginnen? Hoe weet je trouwens dat dat zo is?
ronron1212
10 jaar geleden
Was een paar dagen geleden op het journaal.
ronron1212
10 jaar geleden
Nee alles wat je meer verdient gaat van je uitkering af.
De overheid checkt iedereen die zij verdenken van onjuiste gegevens verstrekking.
Als je teveel krijgt aan uitkering of aanvulling, zal daar eerst een onderzoek voor zijn en dat moet je wel afwachten ja.
Bellen naar de Sociale Dienst om informatie, of ze al een uitslag hebben, kan soms helpen.
Meestal duren deze onderzoeken erg lang, ik weet het, heb zelf ervaring met de Sociale Dienst. Heb geduld en laat je niet gek maken!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Moeky48 : Als je een conflict hebt met de Sociale Dienst kan ik je
2 dingen aanraden:
*/ ga naar een sociaal raadsman [of Juridisch loket], deze is gratis.
Neem al je papieren mee [alles, ook bankpapieren, dagafschriften, contracten, brieven, a.l.l.e.s...] Mijn ervaring is dat een sociaal raadsman [advocaat] je heel goed kan helpen!!
*/ vraag hulp aan maatschappelijk werk. Neem al je papieren mee [alles, ook bankpapieren, dagafschriften, contracten, brieven echt alles...] en vraag zo snel mogelijk om een afspraak. Als je er niet uitkomt, zij weten de weg bij instanties, bij allerlei problemen. Je kunt ook bij allebei meteen om hulp vragen, soms is er wachttijd. Succes!!