heb je altijd recht op bijstand bij scheiding,ook al kies je zelf ervoor dat partner huis kan houden ?

Ik wil gaan scheiden,maar sinds dit jaar 100% afgekeurd,dus krijg wao/amber uitkering.
Nu wil ik dat mijn man in het huis blijft wonen,zodat kinderen iets vastigheid behouden,dus veel alimentatie zal er niet in zitten,met mijn uitkering (720 euro) ga ik het niet redden,moet een huurhuisje zijn met tuintje omdat ik honden moet meenemen,en ook slaapkamers voor kinderen moet hebben,zal dus geen huurhuis van 700 euro kunnen betalen.
Ook de auto zal ik moeten aanhouden ivm ziekte,kan ik mij geen grote afstanden verplaatsen.
Heeft iemand ervaring hierin ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De eerste stap is het bepalen van uw inkomen en uw vermogen na de scheiding. Alleen dan kan u gaan berekenen of u recht heeft op aanvulling op uw WAO-uitkering.

Uw inkomen bestaat niet alleen uit uw uitkering, maar ook uit partner- en kinderalimentatie. Maar let op: bij het bepalen van de partner- en kinderalimentatie voor de sociale wetgeving wordt niet uitgegaan van wat u daadwerkelijk krijgt, maar waar u minimaal wettelijk recht op heeft. Onderling afspreken dat er geen alimentatie betaald hoeft te worden is voor het berekenen van het totale inkomen niet van belang.

U schrijft ook dat uw man in het huis blijft wonen. Wat heeft u afgesproken daarover? Is het huis van u beiden? Zo ja, koopt uw man u dan uit? Als er overwaarde in het huis zit, dan telt die overwaarde als vermogen. Voor een toeslag geldt dat uw vermogen niet boven een bepaalde grens mag komen.

Daarnaast moet u ook goed nadenken over bij wie de kinderen gaan wonen. Is er sprake van co-ouderschap (dan zijn de kinderen 3 dagen per week bij een van beide ouders) dan bent u voor de berekening van de inkomensnorm een alleenstaande. De bijstandsnorm voor een alleenstaande is €| 668,44 per maand inclusief vakantietoeslag. Uw WAO-uitkering is al meer dus u zal geen toeslag krijgen. De bijstandsnorm voor een alleenstaande ouder is € 935,81.

Uw auto zal u mogen houden, mits deze niet te waardevol is. Een kleine tweede-hands zal in de regel geen probleem zijn.

U heeft kortom dus nog wat rekenwerk te doen. Uw advocaat kan u helpen bij het berekenen van uw recht op inkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Iedereen in Nederand heeft recht op een minimum inkomen, is jouw uitkering lager dan wordt dit aangevuld.
Je hebt sowieso recht op verschillende toeslagen met een minimum inkomen, zoals huur-en zorg uitslag.
omdat elke situatie weer anders is kan je het beste contact opnemen met de gemeente of met stichting MEE, die kunnen op jouw situatie informatie geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MEE is toch bij een handicap?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vragenstelster is 100% afgekeurt. Dus is er in ieder geval een beperking.