Tot hoeveel mag ik verdienen(werk en leren opleiding) als mijn moeder in de bijstand zit?

Ik werk nu in de zomervakantie zit in mijn proefperiode of ik wel geschikt ben voor Werk en Leren, maar dat gaat goed komen hebben ze verteld, dus mijn vraag is tot hoeveel mag ik verdienen met werk en leren nu in de zomervakantie en na de zomervakantie als mijn moeder in de bijstand zit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Je mag zo veel bijverdienen als je maar wilt. Dat heeft geen effect op de bijstand van je moeder.

Die huishoudinkomenstoets voor thuiswonende kinderen boven de 18 wordt binnenkort afgeschaft.
En in afwachting van de afschaffing van die wet voeren gemeenten die wet niet meer uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moeder krijgt gewoon de norm alleenstaande woningdeler, ca € 700,00 netto
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is o.a. afhankelijk van je leeftijd:

In beginsel hebben inkomsten door arbeid van minder- en meerderjarige kinderen geen invloed op het recht op bijstand van je moeder. De huishoudtoets is met terugwerkende kracht afgeschaft (zie derde bron onderaan)

Wel kan de hoogte van de bijstand gevaar lopen:
Regelmatig wordt de bijstand verhoogd met een toeslag omdat de bijstandsgerechtigde sommige lasten niet kan delen met een ander.

En als een meerderjarig kind (18 jaar en ouder) geld gaat verdienen boven bepaalde de normbedragen kan de toeslag komen te verdwijnen of verminderen.
Dit geld ook voor minderjarige kinderen wiens kosten voor levensonderhoud niet ten laste komen van de ouder.

De inkomsten door arbeid van minderjarige kinderen die wel ten laste leven van de ouder worden wel geheel vrijgelaten.

Deze normbedragen kan ik niet precies vinden, maar ik vermoed dat ze rond de 650 euro per maand zijn (soort van minimale kosten van levensonderhoud). De gemeente weet die wel, of misschien kan je ze zelf op zoeken.

Dus als jij (stel) meerderjarig bent en je verdient meer dan 650 euro dan kan dat van invloed zijn op de toeslag die je moeder eventueel ontvangt. De maximale toeslag bedraagt ronde de 230 euro maar kan misschien per geval verschillen.
Voor een precieze bepaling van de hoogte van invloed op jouw bijverdiensten moet je dus toch bij de gemeente zijn.