Bij ons is de waterleiding onder het huis gesprongen. Bij het opgeven van meterstand zijn we er achter gekomen. Kan ik de kosten van water verhalen?

Het lek is inmiddels verholpen alleen de rekening van het water zal in de duizenden euro's vallen. Kan ik dit bij mijn verzekering verhalen? Deze geven niet thuis? (centraal beheer).

Toegevoegd na 54 minuten:
De leiding is onder het huis gesprongen, we hebben een zandgrond en al het water is onder het huis in het zand gezakt. (hebben niets gemerkt) Het is een koophuis. De leiding die gelekt heeft, was een loze/loden leiding, die aan het eind afgedopt was.

Wie kan ons helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (2)

Hangt van een paar dingen af:

-als de leiding is gesprongen vóór de watermeter, kan je het verhalen op je leverancier, als het achter de watermeter en het lek is ontstaan bij een koppelstuk, kan je de loodgieter aansprakelijk stellen.

-als het lek is ontstaan door vorst, dient je verzekering dat gewoon te dekken, als je een opstalverzekering hebt:
http://financieel.infonu.nl/verzekering/92522-schade-gesprongen-waterleiding-en-verwarmingsbuizen.html

-duizenden euro's lijkt mij aan de ruime kant, het moet een klein lekje zijn geweest anders had je huis wel blank gestaan. Dus ik zou wel een gespecifieerde rekening van de reparateur willen zien. Koper22/meter = thans 8 euro. Stel dat er 2 mensen een dag bezig zijn geweest, dan kom je niet aan duizenden, maar aan duizend of iets er boven uit.

Toegevoegd na 1 uur:
op toevoeging van je vraag: Als het een loden leiding betreft had de waterleverancier deze al lang moeten saneren! Niks betalen; waterbedrijf aansprakelijk stellen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Breuk voor de meter kost je niets, want dat wordt niet gemeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dacht hetzelfde