kan de bank ook na vele jaren nog zien dat ik ooit een minnelijke schikking heb getroffen?

ik heb een snering via minnelijke schikking getroffen. Ik zou dus met een schone lei aan mijn nieuwe leven moeten kunnen beginnen. inmiddels getrouwd. nu wil mijn man een lening aanvragen voor 2de huis. horen we van financieel adviseur dat de bank tot in einde van dagen toch kan zien dat ik een saneringskrediet heb gehad en zullen we dus nooit geen lening krijgen. Mag dit zomaar???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Lenen
1K

Antwoorden (1)

Een en ander staat bij BKR geregistreerd. Na de 3 jaar van die schuldsanering (via Gemeentelijke Kredietbank/Stadsbank), blijft dit maximaal 6 jaar bij BKR nog geregistreerd staan. (ik lees ook 3 jaar, maar wij hadden 6 jaar) Dat betekent dat je moeilijk of geen lening kan afsluiten en meestal ook geen mobiel abonnement.
De bank waarmee je de schikking hebt getroffen heeft namelijk dit ondertekent in een soort document/contract. Zij moeten dit ook verplicht afmelden bij BKR. Je kunt dit controleren via een adviseur of zelf bij een bank, maar dat kost je zoiets van 6 a 7 euro.
Bij de bank waar je een schikking mee hebt getroffen blijft het wel open staan. Dat betekent dat je meestal daar geen lening of hypotheek kan verkrijgen.
Ik spreek uit ervaring aangezien mijn ex-partner dit heeft mee gemaakt.
Suc6