mag je als ouder zonder meer je kind geld lenen om zijn restschuld af te lossen?

wat zijn de consequenties? Het gaat om een restschuld eigen woning. Er wordt geen andere woning gekocht.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Lenen
1.7K
ronron1212
6 jaar geleden
Natuurlijk mag je je kind geld lenen leg het vast.

Antwoorden (3)

Ja, sinds een aantal jaren mag dat, belastingvrij tot een bedrag van 100.000 euro, als het besteed wordt aan de eigen woning. Ook restschuld eigen woning valt daaronder.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Het mocht altijd al, alleen is er een speciale, gunstige, belastingregeling bijgekomen kortgeleden.
tinus1969
6 jaar geleden
Aanvulling: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/uw_hypotheek_of_lening/schenking/schenking_van_maximaal_100000 Het kan dus niet meer.
Ja, je mag je kind altijd geld lenen. Maar het moet dan wel een lening zijn, dus je kind moet in principe rente en aflossing aan je betalen. Anders is het een schenking en is schenkingsbelasting verschuldigd.
6 jaar geleden
Ja, geen enkel probleem.

Aanvullende opmerkingen: Het kan in sommige situaties handig zijn om een marktconforme rente aan te houden als je rente in rekening brengt (i.v.m. vermijden van vragen van de belastingdienst m.b.t. schenking)
En soms moet je opletten dat er een aflossingsplan nodig is om de rente-aftrek te behouden (dit laatste hoeft niet perse van toepassing te zijn, maar het kan)