Is het verstandig het kindsdeel uit te betalen bij woningruil (elkaars woning kopen)?

Mijn huis is € 220000 (hypotheekvrij) en zijn huis € 170000 waard (restschuld €40000). Ik heb 2 kinderen en het kindsdeel is voor ieder €30000. Hij wil zijn Hypotheekschuld aflossen met eigen vermogen en mijn huis kopen en het verschil € 50000 bij mij lenen of € 20000 lenen indien ik het kindsdeel uitbetaal (echtgenote is in 2004 overleden)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Lenen
1.9K

Antwoorden (1)

Uitbetaling van de kindsdelen is alleen mogelijk indien in het testament van uw overleden partner was opgenomen dat vrijwillige aflossing op ieder moment kan plaatsvinden. Als er geen testament is opgesteld en dus het wettelijk erfrecht gevolgd wordt, zijn de kindsdelen slechts bij overlijden van de langstlevende opeisbaar (en dus aflosbaar). De opeisingsgronden van de erfdelen wordt doorgaans bij testament uitgebreid met bijvoorbeeld hertrouwen, toetreding tot zorginstelling langstlevende, bewind, curatele, etc. Wettelijk is dit niet geregeld. Daarnaast wordt er testamentair vaak een mogelijkheid tot vrijwillige aflossing opgenomen. Aflossing en opeisbaarheid zijn juridisch verschillende zaken. Indien u meer informatie over testamenten wenst kijk dan eens op https://testamentopstellen.eu
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
@Tes er is geen wet die verbied na overlijden van een van de ouders om het kindsdeel uit te betalen. Het hoeft echter niet.