als er geen testament is?Mag mijn jongste zoon dan het schip behouden als mijn oudste dochter het wil verkopen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het antwoord is ja: de oudste dochter mag eisen dat het verkocht gaat worden. Na het overlijden gaat de boedel (waaronder het schip) over naar de erfgenamen. Deze is dan onverdeeld. De wet stelt dat niemand in een onverdeelde boedel hoeft te blijven zitten. De dochter mag dus eisen dat zij door de andere efgenamen uitgekocht wordt. Mochten de andere erfgenamen dit niet willen of kunnen doen, dan mag zij eisen dat het schip verkocht wordt.

Er vanuit gaande dat je niet een van beiden wilt onterven, kan het schip getaxeerd worden waarna je zoon de helft van het bedrag aan je dochter geeft om haar het deel van de erfenis te geven waar ze recht op heeft.

Ik neem aan nadat beide ouders overleden zijn. In dat geval is er sprake van onverdeeldheid. Je oudste dochter heeft dus recht op de helft van het schip (voor zover er 2 kinderen zijn van dezelfde ouders). Het schip kan inderdaad verkocht worden. De jongste zoon kan hooguit het schip terugkopen en het verschuldigde deel aan zijn oudere zus uitbetalen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100