Als men een stichting opricht en deze gaat failliet na een activiteit kan het stichtingsbestuur dan zelf financieel aansprakelijk worden gesteld ?

Stel je richt als vereniging door de bestuursleden hiervan een stichting op die activiteiten gaat organiseren om geld binnen te krijgen. Na een grote activiteit die volledig in het water valt gaat de stichting failliet. Kunnen de mensen uit het stichtingsbestuur dan zelf als persoon financieel aansprakelijk worden gesteld door schuldeisers ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Neen, in principe niet, tenzij er sprake is van "onbehoorlijk bestuur".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Over het algemeen niet, maar als er sprake is van onbehoorlijk bestuur wel.

In dit geval (stichting gaat failliet na een mislukte grote actie) is het niet ondenkbaar dat de term onbehoorlijk bestuur wordt geopperd.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat het bestuur die actie zonder behoorlijke voorbereiding en begrip van de mogelijke consequenties heeft opgezet. Of dat het van te voren al duidelijk was dat als de actie niet 100% zou lukken dit een faillissement tot gevolg zou hebben.
Uiteraard moet dit wel bewezen worden. Als kan worden aangetoond dat het bestuur integer en goed geinformeerd heeft gehandeld (bv met behulp van notulen, begrotingen en verslagen), dan zal het financieel aansprakelijk stellen van het bestuur niet waarschijnlijk zijn.