kan ik naar een particulier een eenmalige incasso doen?

en hoe gaat dat dan, en ja ik weet er is al eerder zo vraag gesteld, ik wil weten of het mogelijk is omdat als beide partijen particuliere zijn of dat dan ook mogelijk is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Kortweg, nee.

Particulieren kunnen geen incasso's doen bij andere particulieren. Alleen bedrijven/stichtingen kunnen incasseren, maar alleen als ze bovengenoemd incassocontract hebben van de bank waar de zakelijke rekening loopt.
Als het incassocontract is goedgekeurd kan je machtigingen laten tekenen voor meermalige incassoopdrachten (maandelijks abonnementsgeld bijvoorbeeld) of eenmalige machtigingen voor een enkele aankoop bijvoorbeeld.
Voor een eenmalige machtiging is echter niet per se een machtiging nodig, die kunnen ook zonder handtekening uitgevoerd worden. Een rekeninghouder kan namelijk een incasso (sinds 1 november 2009) binnen 56 dagen terugboeken. Daarvoor was de termijn om eventueel terug te kunnen boeken (storneren) 30 dagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om een incasso-opdracht te kunnen uitvoeren moet je een incassocontract hebben.

Om dit te kunnen krijgen, moet je een zakelijke rekening hebben lopen bij een bank (vaak minimaal 1 jaar), dus het is alleen mogelijk voor zakelijke klanten. Met de bank kan de incasso-overeenkomst worden afgesloten. Daarna kun je de machtigingsformulieren laten tekenen, eenmalige of doorlopende.

Incassocontracten moeten ook altijd gefiatteerd worden door Equens.
Computoon