Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan ik naar een particulier een eenmalige incasso doen?

en hoe gaat dat dan, en ja ik weet er is al eerder zo vraag gesteld, ik wil weten of het mogelijk is omdat als beide partijen particuliere zijn of dat dan ook mogelijk is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Kortweg, nee.

Particulieren kunnen geen incasso's doen bij andere particulieren. Alleen bedrijven/stichtingen kunnen incasseren, maar alleen als ze bovengenoemd incassocontract hebben van de bank waar de zakelijke rekening loopt.
Als het incassocontract is goedgekeurd kan je machtigingen laten tekenen voor meermalige incassoopdrachten (maandelijks abonnementsgeld bijvoorbeeld) of eenmalige machtigingen voor een enkele aankoop bijvoorbeeld.
Voor een eenmalige machtiging is echter niet per se een machtiging nodig, die kunnen ook zonder handtekening uitgevoerd worden. Een rekeninghouder kan namelijk een incasso (sinds 1 november 2009) binnen 56 dagen terugboeken. Daarvoor was de termijn om eventueel terug te kunnen boeken (storneren) 30 dagen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om een incasso-opdracht te kunnen uitvoeren moet je een incassocontract hebben.

Om dit te kunnen krijgen, moet je een zakelijke rekening hebben lopen bij een bank (vaak minimaal 1 jaar), dus het is alleen mogelijk voor zakelijke klanten. Met de bank kan de incasso-overeenkomst worden afgesloten. Daarna kun je de machtigingsformulieren laten tekenen, eenmalige of doorlopende.

Incassocontracten moeten ook altijd gefiatteerd worden door Equens.
(Lees meer...)
Computoon
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding