Wat betekent het dat de op 2-jarige Nederlandse lening negatief is?

Hoeft de staat in dit geval geen rente te betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Inderdaad, sterker nog: het betekent dat investeerders geld moeten toeleggen om staatsobligaties van Nederland te kunnen kopen, in plaats van andersom.

Dit geeft aan dat het vertrouwen in de economie zeer laag is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het geeft vooral ook aan dat het vertrouwen in Nederland als land relatief hoog is, immers op Spaanse staatsobligaties zit heel hoge rente.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@bierkaai Het klopt wel wat pompiedom zegt. Als beleggers geld willen toeleggen bij het kopen van staatsobligaties, zegt het dat ze geen vertrouwen hebben in beleggingen waarbij ze wel een positief rendement zouden kunnen halen.
Het is nog gekker: de Staat krijgt geld toe. Kennelijk zijn de beleggers zo bang dat ze hun geld verliezen bij investeringen, dat ze het liever met licht verlies wegzetten bij de Nederlandse Staat. En kennelijk is het vertrouwen in de Staat groot: de beleggers denken dat ze het geleende geld weer terugkrijgen. Bij de Griekse Staat moet je dat nog maar afwachten. We beleven rare tijden.