Is betaling via een automatische incasso veilig?

Hallo,

Vorige week is mijn pin pas gestolen. Is het nu mogelijk
dat de dader via mijn pinpas betalingen op mijn rekening kan betalen via een automatische incasso?
(De pinpas is reeds geblokkeerd).

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Of je pas wel of niet gestolen is heeft weinig met een automatische incasso te maken. Iedereen die je rekeningnummer kent, kan dat rekeningnummer opgeven bij een bedrijf of instelling die automatische incasso's uit kan voeren. Officieel mag een instelling dat pas doen als ze een handtekening van de rekeninghouder hebben, maar er wordt nauwelijks gecontroleerd! Door de diefstal kan het natuurlijk wel zo zijn dat een kwaadwillend persoon er misbruik van kan maken. Of de dief uiteindelijk gebruik gaat maken van jouw naam en rekeningnummer hangt ook af van de winkel of het bedrijf dat de automatische incasso uit gaat voeren. Het kan zijn dat die het goed controleren (vaak bij telefoonwinkels), maar er zijn ook webwinkels waar niet gecontroleerd wordt. Houd je bij- en afschrijvingen in de gaten. Mocht er toch een rare automatische incasso bij zijn, dan heb je drie maanden om die ongedaan te maken. Toegevoegd na 1 minuut: Correctie: je hebt 8 weken (56 dagen) om de incasso terug te boeken.

Nee, dit kan niet. Ten eerste is je pas geblokkeerd, dus zullen alle nieuwe betalingsopdrachten niet uitgevoerd worden. Ten tweede dien je een machtiging af te geven voor een automatisch incasso en mocht deze dan toch per abuis worden verwerkt, kun je deze betalingsopdracht altijd weer storneren (laten terugboeken).

wat de dief met jouw pasje kan doen is niets, tenzij hij ook je pinpascode weet! in dat geval kan er geld van je rekening gepind worden. een automatische incasso moet je altijd zelf aanvragen en daar moet je ook voor tekenen. Toegevoegd na 1 minuut: je vraag over automatische incasso, ja die is veilig, daar heeft een gestolen pinpas niets mee te maken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100