Is betaling via een automatische incasso veilig?

Hallo,

Vorige week is mijn pin pas gestolen. Is het nu mogelijk
dat de dader via mijn pinpas betalingen op mijn rekening kan betalen via een automatische incasso?
(De pinpas is reeds geblokkeerd).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Of je pas wel of niet gestolen is heeft weinig met een automatische incasso te maken. Iedereen die je rekeningnummer kent, kan dat rekeningnummer opgeven bij een bedrijf of instelling die automatische incasso's uit kan voeren.

Officieel mag een instelling dat pas doen als ze een handtekening van de rekeninghouder hebben, maar er wordt nauwelijks gecontroleerd!

Door de diefstal kan het natuurlijk wel zo zijn dat een kwaadwillend persoon er misbruik van kan maken. Of de dief uiteindelijk gebruik gaat maken van jouw naam en rekeningnummer hangt ook af van de winkel of het bedrijf dat de automatische incasso uit gaat voeren. Het kan zijn dat die het goed controleren (vaak bij telefoonwinkels), maar er zijn ook webwinkels waar niet gecontroleerd wordt.

Houd je bij- en afschrijvingen in de gaten. Mocht er toch een rare automatische incasso bij zijn, dan heb je drie maanden om die ongedaan te maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie: je hebt 8 weken (56 dagen) om de incasso terug te boeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het ook mogelijk om dit te voorkomen? Dus je dat vooraf weet of er een betaling via een automatische incasso plaats gaat vinden op je eigen rekening? Want is het ingewikkeld en/of tijdrovend om de incasso
terug te boeken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kunt je bank bellen en het bedrag laten storneren (terugboeken), daar is een bepaalde periode voor (weet niet meer hoeveel dagen) dus informeer morgen even bij de klantenservice van je bank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Storneren kun je prima zelf via internetbankieren, hoef je geen bank voor te bellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tenzij je niet via internetbankieren je zaken regelt, er zijn nog steeds mensen die dat niet doen/vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
correct antwoord nielx +1

Andere antwoorden (2)

Nee, dit kan niet. Ten eerste is je pas geblokkeerd, dus zullen alle nieuwe betalingsopdrachten niet uitgevoerd worden. Ten tweede dien je een machtiging af te geven voor een automatisch incasso en mocht deze dan toch per abuis worden verwerkt, kun je deze betalingsopdracht altijd weer storneren (laten terugboeken).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat de dief met jouw pasje kan doen is niets, tenzij hij ook je pinpascode weet! in dat geval kan er geld van je rekening gepind worden.
een automatische incasso moet je altijd zelf aanvragen en daar moet je ook voor tekenen.

Toegevoegd na 1 minuut:
je vraag over automatische incasso, ja die is veilig, daar heeft een gestolen pinpas niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoe zit dan met automatische incasso die via het internet plaats vinden? Je kunt daar toch geen handtekening tekenen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat klopt, maar een automatische incasso heeft niets met je pinpas te maken.
als je zelf een automatische incasso regelt, doe je toch ook niets met je pinpas daarvoor?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je twijfelt, raad ik je aan je bank morgen even te bellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. Maar nu weet een onbevoegde mijn rekening nummer en mijn naam die op de pas staat vermeld.
Naast de pin pas is ook mijn rijbewijs gestolen.
Heeft dat nog gevolgen? Wat ook raar is dat ik wel een nieuwe pin pas kreeg maar geen nieuwe pin code. Maakt dat nog uit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je oude pinpas kapot gaat en je vraagt een nieuwe aan, dan houd je je oude pincode, alleen bij een nieuwe rekening openen krijg je een nieuwe pincode (en pinpas). als dit gebeurt laat je onmiddellijk je rekening blokkeren, dat heb je vast gedaan. houdt goed je afschrijvingen in de gaten, er zijn gevallen bekend dat veel geld opgenomen werd en dat er ook niets vergoedt werd door de bank, omdat de rekeninghouder niet "voorzichtig genoeg" geweest zou zijn...
afhankelijk van de omstandigheden kun je dit aanvechten. het probleem met je rijbewijs is dat je een nieuw aan moet vragen en dat kost weer geld...
misschien dat bepaalde criminelen hier iets mee kunnen, in principe wordt een rijbewijs niet als identiteitsbewijs geaccepteerd, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je antwoorden kloppen van geen kant jodokus, bij het vermissen of een gestolen pas hoeft helemaal geen rekening te worden geblokkeerd. Als een pinpas is geblokkeerd kan niemand meer geld van de rekening halen, ook al zou de pincode bekend zijn. De nieuwe pas heeft altijd een ander pasnummer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor het compliment ! 615 in totaal en 74 beste antwoorden... maar : Je antwoorden kloppen van geen kant jodokus,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodokus, ik licht ook toe waarom het niet klopt hierboven, en een rijbewijs wordt bij de bank wel als legitimatie geaccepteerd. Je zou ook iets van mij aan kunnen nemen ipv lichtgeraakt te voelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@kathlyn: als ik er naast zit, ben ik nooit te beroerd om dat toe geven, maar zou het misschien aan je verwoording kunnen liggen ?