Werk ik zwart? En klop dit? (zie uitleg)

Ik werkte (net ontslag genomen) bij een snackbar met een Chinese eigenaar die niet goed nederlands kon. Maar het enige wat ik moest doen is mijn rijbewijs kopieren en kreeg gewoon contant zonder loonstrook (maat hij blijft beweren dat het wit is) Hij wou me 3.50 per uur betalen (ik ben 17) hetzelfde wat hij me vriend wou betalen (16 jaar) ik vertelde hem dat het niet klopte en hij ging ze acountent bellen maar die was op vakantie. Het gaf aan hoe onduidelijk hij is en hoe slecht voorbereid.

Nog iets wat onduidelijk was: toen ik de eerste dag daar werkte zei hij pas toen ik wegging die dag dat ik de eerste dag niet betaald kreeg. Geeft maar weer aan hoe onduidelijke en onbetrouwbaar hij is.

Als je dit verhaal leest wat denken jullie dan werk ik zwart en ben ik benadeeld en onterecht behandeld?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (7)

Je werkt zwart als JIJ je inkomsten niet opgeeft aan de belastingen. Wat je werkgever doet staat daar buiten.

In dit geval zal je werkgever jou met zwart geld betaald hebben omdat je geen loonstrook hebt gekregen waar alles precies op staat en ook wat er naar de belasting gaat op staat maar jij werkt dus pas zwart als jij het niet aan de belasting opgeeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Nou Pelle, dit is een beetje onzin. Als je in dienst bent hoort de werkgever je aan te melden bij de belastingdienst en alle inhoudingen op je salaris over te maken aan de betreffende instanties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet als je een freelancer bent Paulus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij een werkster in huis neemt en die betaal je van jouw loon werkt die werkster pas zwart als ze ZELF haar inkomsten niet opgeeft.
paulus811
11 jaar geleden
Pelle, ook een snackbar is een organisatie en daar ga je 'in dienst'. Dat is echt iets heel anders dan een werkster in een priveomgeving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat weet ik allemaal wel maar je werkt toch echt pas zwart als je het zelf niet opgeeft aan de belastingen. De werkgever betaalt met zwart geld! Vandaar geen loonstrook en weet ik veel wat nog meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En verder heb ik meerdere freelance baantjes gehad waar ik bruto werd uitbetaald en dat dus zelf op moest geven. Natuurlijk betaalde dat bedrijf mij met wit geld en gaven ze het keurig op aan de belasting en daar zit mijns inziens de crux: de werkgever betaalt met zwart geld maar zolang JIJ het op geeft werk je toch niet zwart?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar hoe zit het dan met het werkgeversdeel van sociale verzekeringen e.d? En wat als je in het frietvet valt (ik noem maar iets) hoe ben je dan verzekerd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat ben je allemaal niet. Ik zeg ook totaal niet dat dit allemaal goed is. Ik zeg alleen maar (en dat is blijkbaar lastig voor mensen) dat je pas zwart werkt als je het zelf niet op geeft. De werkgever zit natuurlijk helemaal fout maar hij betaalt met zwart geld daarom heb je geen loonstrookje etc en natuurlijk geeft hij niets op aan de belasting en worden er geen verzekeringen en sociale afdracht gedaan maar dat was de vraag niet.
Je zegt het zelf al, je kreeg contant betaald en geen loonstrookje dus je kan ook niks controleren. Je werkte dus zwart. Het is ook raar dat jij ouder ben als je vriend maar evenveel verdient. Maar zolang het boven het jeugdminimumloon is kan je er vrij weinig van zeggen.
Je bent in ieder geval onterecht behandeld in mijn ogen omdat je even veel kreeg als iemand die jonger als jouw was en omdat je achteraf pas te horen kreeg dat je eerste dag onbetaald was
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik denk dat je zwart hebt gewerkt en ik denk dat je bent benadeeld en onterecht behandeld. Je bent echter wel ook zelf verantwoordelijk voor wit werken. (zie link)

Ik denk dat je zwart hebt gewerkt omdat je geen belastingformulier hebt ingevuld, je hebt zo te lezen niet via een bureau gewerkt, dus dan zou je die eigenlijk wel in hebben moeten vullen.
verder kreeg je je loon contant, dat is ongebruikelijk bij wit werk

Je hebt ook geen loonstrook gekregen. Probeer bij je volgende baan zo'n situatie te voorkomen door een loonbelastingverklaring te vragen en in te vullen en teken samen een arbeidsovereenkomst, ook al is het een bijbaantje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt recht op een loonstrookje, want dan kun je zien of er loonbelasting is afgedragen door je werkgever.

Wanneer je aangifte gaat doen volgend jaar, is het 't beste te checken door je aangifte te downloaden en het zo te controleren. Mocht dit niet het geval zijn, geef je gewoon je verdiensten op en rekent het programma zelf uit wat je de Belastingdienst verschuldigd bent. Dit is mosterd na de maaltijd en wil je ten alle tijden voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het zwart is weet niemand ervan en zou ik ook niemand erover vertellen of er belasting over te betalen. Het is toch niet na te gaan hoeveel het is en je hoeft jezelf niet te benadelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja. Voor 3,50 EUR per uur kun en mag je zelfs je niet officieel werken. Meteen de sociale zekerheid contacteren, want dit soort mensen maken het de officieel werkende zelfstandigen en ZZP'ers en het is asociaal om geen belastingen te betalen.

Jij hoeft je geen zorgen te maken, het is de werkgever die in eerste instantie strafbaar is tenzij je dit langdurig en welwetend verder zet. Het zou een goede les moeten zijn voor jou. Verspreid dit nieuws verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo hij is zeventien, wel eens van het minimum jeugdloon gehoord?
Die chinees heeft zich geregistreerd als 1 manszaak. En geeft zijn personeel niet op. Jij werd gewoon gebruikt zodat hij goedkoop klaar is. Daarbij heb je daardoor geen bewijzen dat jij gewerkt hebt want dan ontkent hij het gewoon.
Verder mag je ook nooit je rijbewijs of paspoort laten kopieren. (stond toevallig in de krant of was op het nieuws vandaag.) De baas geeft jou niet op dus betaald hij je zwart.
Een acount heeft hij ook niet wat die kosten ook geld.
Hij is een gewoon een oplichter en na jou zullen er vast nog meer erin trappen.

Als je het eventueel zou willen melden, (zodat hij niet nog meer jongeren kan uitbuiten):

‘Inspectie SZW’ is de nieuwe naam van de inspectiedienst waarin per 1 januari 2012 de Arbeidsinspectie, SIOD (Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst) en IWI (Inspectie Werk en Inkomen) opgaan.

Deze inspectiedienst van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) maakt zich hard voor betere werkomstandigheden, eerlijker werkverhoudingen en een goed functionerend stelsel van werk en inkomen.

Ik vond hier nog een link wat je rechten zijn, mischien heb je er iets aan. www.salarisinfostartpagina.nl/vakantiewerk_en_bijbaantjes2002.htm

Veel succes in je volgende baantje!