Als je een nichtje van 16 voorgoed in huis neemt welke financiele vergoedingen/toeslagen heb ik recht op?

Nichtje kan absoluut niet meer thuis wonen en woont al bijna jaar bij mij. Beslist door kinderrechter. Vader heeft afstand gedaan maar krijgt nog steeds kinderbijslag. Ik krijg een vergoeding van pleegzorg. Zijn er nog andere vergoedingen/toeslagen? Ik heb zelf geen kinderen. Heb geen contact meer met vader.Is best moeilijk rondkomen.Heb geen partner. Ben 45 jaar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (7)

Neem eens contact op met de SVB over de kinderbijslag, want het lijkt me dat vader daar geen recht op heeft.
Verder kan je kijken op de site www.rechtopgeld.nl of je in aanmerking komt voor andere toeslagen. Ook kan de instantie waar je de pleegzorg vergoeding van krijgt je misschien helpen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien dat je hier nog extra informatie kan vinden.
Waarschijnlijk kan je meer kosten declareren bij aanschaf fiets, kleding, slaapkamerinrichting.

Geweldig dat je hierover na denkt om haar in huis te nemen.

Toegevoegd na 51 seconden:
Kinderbijslag
Krijgt u geen pleegvergoeding, dan kunt u voor uw pleegkind(eren) mogelijk kinderbijslag krijgen. U moet er dan duurzaam, dus voor lange tijd, voor zorgen. Dit kan het geval zijn als u de voogdij over een pleegkind heeft gekregen. Voor pleegkinderen die tijdelijk in een gezin zijn opgenomen, kan geen kinderbijslag worden uitbetaald. Heeft een pleegkind een (natuurlijke) ouder die recht heeft op kinderbijslag, dan kunt u als pleegouder geen
kinderbijslag krijgen. Meer informatie hierover geeft de Sociale Verzekeringsbank (SVB).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover ik weet heb je verder, naast de pleegvergoeding, geen recht op andere vergoedingen. Je zegt dat de vader afstand heeft gedaan, maar heeft hij nog wel het gezag? Als hij het gezag heeft, krijgt hij inderdaad de kinderbijslag en niet jij. Heeft hij geen gezag meer, dan moet je daar achteraan, de pleegzorgbegeleider kan je daar prima bij helpen denk ik.
Die heeft denk ik sowieso een beter beeld van wat je aan vergoedingen krijgen kunt dan wij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad bovenstaande antwoorden kloppen, je hebt recht op pleegouder vergoeding, {als het goed is heb je ook de 'stap"cursus gedaan...}voor buitengewone kosten zijn er eventueel wel "potjes"en/of kunnen de natuurlijke ouder(s) aangesproken worden.
Maar ( ben zelf lang pleegouder geweest) persoonlijk vind ik de pleegvergoeding voor een 16 jarige vrij ruim..... de éne maand zal je wat te kort komen de volgende houd je wat over ...
Wij hielden over het algemeen meer "over" van de pleegvergoeding dan van de kinderbijslag welke wij voor onze eigen kids ontvingen .....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even nadere informatie: kind 'geplaatst door de kinderechter': kind staat dus onder OTS en heeft dus een gezinsvoogd. Vader zal dus nog gezagdragend zijn.
De pleegzorgvergoeding is belastingvrij.
Je hebt geen recht op kinderbijslag: pas op want je betaalt alles terug!
Er zijn potjes van Justitie, zoals een 2-jaarlijkse fietsvergoeding.
De pleegzorgvergoeding is best ruim.
Jouw pleegzorgbegeleider is degene die jou 'tip top' moet kunnen informeren.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vader heeft GEEN recht op deze bijstand. Als Moeder er mee akkoord gaat kan Nichtje zelf de bijstand op haar rekening krijgen want ze is zestien. (heb ik zelf meegemaakt en dat was al even geleden dat ik zestien was! )
Niet dat jij daar wat aan hebt, maar dan kan ze zelf dingen gaan betalen. kleding, school dingetjes...

Toegevoegd na 16 seconden:
*bijstand= bijslag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen benoemt kinderbijslag maar alle beetjes helpen en ook voor haar kan je een zorgtoeslag aanvragen. En voor school/boekengeld kun je ook een vergoeding aanvragen. Dan krijg je een gedeelte of volledig het bedrag terug. Ligt natuurlijk wel aan het inkomen dat je hebt.