Collega stap op mijn bril. kan ik het op werkgever verhalen?

ik werk in de bouw(dakdekker)
tijdens werkzaam heden op het dak, leg ik mijn bril naast me neer, omdat deze door transpiratie steeds van mijn neus glijd.
mijn collega loop naar mij toe en stapt per ongeluk op mijn bril.
is een bril (Met name voorzover het gaat om een "noodzakelijke prothese") terug te halen op een verzekering

waar kan ik terecht?
verzekering collega,
verzekering Werkgever

of helaas eigen nalatigheid(ook al deed ik het in bescherming ter voorkoming van vallen van de bril)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me WA-verzekering van je collega.

Antwoorden (3)

Je werkgever is niet verantwoordelijk voor jouw bril, hij heeft jou niet gezegd, de bril naast je te leggen.
Je collega stapt per ongeluk op je bril, zijn WA verzekering dekt schade die hij aan andermans spullen toebrengt, zonder opzet, dus je collega moet dit bij zijn verzekering regelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Je kunt vragen of je collega een aansprakelijkheidsverzekering (dat wordt vaak foutief een WA verzekering genoemd maar er is niets wettelijks aan) heeft en dan kan jouw bril via die verzekering vergoed worden.

Als je collega niet zo'n verzekering heeft kun je vragen of het op de verzekering van je werk kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Een werkgever moet de schade vergoeden die de medewerker lijdt bij de uitoefening van zijn werkzaamheden, als de werkgever (art 7:658 BW):
•niet de vereiste maatregelen heeft genomen (2.7.1.1.),
•tegen gevaren die hem bekend moeten zijn (2.7.1.2.),
•op het moment waarop het gevaar heeft geleidt tot schade (2.7.1.3.),
•terwijl de schade niet in zijn volle omvang was geleden, als de werkgever de vereiste maatregelen wel had genomen (2.7.1.4.)."
Bron: http://www.arbeidsrechter.nl/werkgever-aansprakelijk-voor-schade-die-werknemer-lijdt

van alle vier die punten lijkt me hier geen sprake te zijn zodat het me uitgesloten lijkt de werkgever hiervoor aansprakelijk te kunnen stellen.

Je zou de collega aansprakelijk kunnen stellen. (Of deze al dan niet een aansprakelijkheidsverzekering heeft, is niet interessant.) De vraag is echter of die collega in deze situatie wel aansprakelijk is. Als je bril goed zichtbaar op een tafel ligt en een collega plaatst er een zware tas bovenop waardoor de bril sneuvelt, ja, dan wel. Als je je bril ergens op de grond legt waar niemand normaliter een bril verwacht en daarom per ongeluk erop trapt, dan lijkt het me wat anders.

Blijft nog over een poging de beschadigde bril te verhalen op de inboedelverzekering. Dat zal echter moeilijk worden als die verzekering van mening is dat je niet de 'normale voorzichtigheid' hebt betracht. (Zo zal het bijv. ook moeilijk worden een gestolen laptop vergoed te krijgen die in het zicht lag in een niet-afgesloten auto.)

Toegevoegd na 4 minuten:
Wat betreft aansprakelijkheid, zie ook Burgerlijk Wetboek 6:101:
BW. Artikel 6:101

1. Wanneer de schade mede een gevolg is van een omstandigheid die aan de benadeelde kan worden toegerekend, wordt de vergoedingsplicht verminderd door de schade over de benadeelde en de vergoedingsplichtige te verdelen in evenredigheid met de mate waarin de aan ieder toe te rekenen omstandigheden tot de schade hebben bijgedragen, met dien verstande dat een andere verdeling plaatsvindt of de vergoedingsplicht geheel vervalt of in stand blijft, indien de billijkheid dit wegens de uiteenlopende ernst van de gemaakte fouten of andere omstandigheden van het geval eist.
Computoon