Hi wat is RESERVERINGEN ?

Ik werd onslaan bij een bedrijf. het uitzendbureau geen andere werk nu heb ik al voor de 2. zonder te werken 40 Euro gekreegen. bij de af en bijschriften stond Olympia Uitzendbureau BV RESERVERINGEN .... kan ik dat elke mand verwachten??? en hoezo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Ik heb een vermoeden wat het is.

Als je werkt voor een uitzendbureau bouw je bovenop je uurloon reserveringen op. Een 'potje' voor vakantiegeld,
vakantiedagen en kort verzuim. Het is een bepaald deel van je salaris dat het uitzendbureau als het ware 'apart zet'. Op je loonstrook worden die reserveringen gespecificeerd. Als je stopt met werken voor het bureau, krijg je het bedrrag uit die 'potjes' uitbetaald, uiteraard alleen als er nog wat uit te betalen is.
Ik moet je dus teleurstellen: je kunt het bedrag niet iedere maand verwachten. Als het saldo wat er nog stond aan reserveringen volledig is uitbetaald, houdt het op.
Hieronder staat het wat officiëler, op jou is waarschijnlijk punt 3 van toepassing.

In de uitzendbureau-CAO staat dit:
"Artikel 26 Opname en uitbetaling van opgebouwde rechten

1.Uitzendovereenkomst met uitzendbeding: reserveringssystematiek 1.Voor de uitzendkracht met een uitzendovereenkomst met uitzendbeding worden voor kort verzuim/ bijzonder verlof, feestdagen en vakantiedagen percentages gereserveerd als bepaald in bijlage 1 en 2, met als grondslag het feitelijk loon, eventueel te verhogen met de vergoeding conform artikel 29 lid 3c.
2.Reserveringen voor kort verzuim/ bijzonder verlof, feestdagen en vakantiedagen worden niet bij de wekelijkse of periodieke uitbetaling afgerekend, maar gereserveerd, totdat zich een week voordoet, waarin een feestdag, kort verzuim/ bijzonder verlof valt of een vakantiedag wordt opgenomen.
Alleen dan vindt aan het einde van zo'n week uit de betreffende reservering een uitkering plaats, in de vorm van uren, tot het maximum van de beloning over de voor de betreffende uitzendkracht normale werkdag. De uitkering bedraagt nooit meer dan het bedrag van de totale reservering.
3.Is er meer gereserveerd dan nodig is om de betreffende feestdag, het kort verzuim/ bijzonder verlof of de vakantiedag door te betalen, dan blijft het resterende staan. Aan het eind van de uitzendovereenkomst wordt het nog aanwezige gereserveerde bedrag aan de uitzendkracht uitgekeerd."
Computoon