Hoe kan het dat kpn voor een gedeelte over wordt genomen als ze het niet willen?

Ik hoorde net op het nieuws dat kpn voor een gedeelte werd over genomen zodat een buitenlands bedrijf meer macht kreeg. Maar kpn was het niet eens met de deal hoe kan dit dan toch?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

KPN, het vroegere PTT, is een geprivatiseerd staatsbedrijf waarin de staat der Nederlanden grootaandeelhouder is.

Dat wil zeggen dat het gehele bedrijf, hun activiteiten en bezittingen maar ook hun schulden, opgedeeld is in private aandelen waarvan de meesten vrij verhandelbaar zijn op de beurs van Amsterdam (AEX).

Veel van de aandelen zijn in het bezit van constitutionele beleggers zoals pensioenfondsen. Regelmatig komen gedeelten van deze aandelen op de beurs in de verkoop om reden van koerswinst die de aanbieders dan verzilveren en aan hun vermogen toevoegen.
Iedereen kan deze aangeboden aandelen dan kopen, dus ook een partij die van zins is een bepaald belang in KPN op te bouwen.

Er is geen wet of regel die dat verbiedt en het kan ertoe leiden dat op een gegeven moment de aankoper zoveel aandelen heeft dat hij verplicht wordt een bod te doen op de overige aandelen waarmee hij totaal eigenaar kan worden van het bedrijf. (als zijn aandelenportefeuille meer dan 38% van het totaal gaat bedragen)
Er kan dan een vriendelijk of een vijandig bod worden voorbereidt op de overige aandelen tot een meerderheidsbelang van 51% of meer.

Met een meerderheidsbelang kan de aandelenbezitter in principe de dienst uit maken in het bedrijf en beslissen over zelfstandig voortbestaan of opgaan in een ander conglomeraat waarin de zelfstandigheid verloren gaat.

Vaak worden zulke overgenomen bedrijven ontmanteld en opgenomen in een structuur die enkel en alleen gericht is op winst maken ten koste van sociale verbanden.

Toen de staat der Nederlanden destijds het besluit nam om de toenmalige PTT op te splitsen in KPN en TPG (latere TNT en Post) en de aandelen daarvan voor 49% openbaar te verkopen en daarna zelfs het meerderheidsbelang op te geven, heeft men bewust gekozen voor het principe van de vrije marktwerking die het risico inhoudt dat totale overname door buitenlandse partijen mogelijk is.

Voor TNT (TPG) is dat al gebeurd door de overname door het Amerikaanse UPS. KPN zal ongetwijfeld de volgende zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ze kopen op grote schaal aandelen op en worden grootaandeelhouder. grote aandeelhouders hebben macht in het bedrijf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zijn aandelen die zijn vrij verhandelbaar
dus kpn kan daar verder weinig aandoen
11 jaar geleden
Dat kan omdat de aandelen KPN vrij te koop zijn.
Je kan ze kopen op de beurs, dus bij degenen die ze te koop aanbieden. Vaak begint men zo, omdat je dan zonder "in de gaten te lopen"al een aardig belang kan opbouwen.
Daarna ga je partijen waarvan het bekend is dat ze KPN aandelen bezitten benaderen met het verzoek om (meestal tegen meer dan de beurskoers) aandelen te kopen. Daarna een openbaar bod aan een iedere die KPN-aandelen heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat ze beursgenoteerd zijn en daarom geld binnen halen. Maar daardoor lopen ze het risico, dat een grote partij veel aandelen op kan kopen en zodoende een groot belang en dus ook zeggenschap in her bedrijf verwerven.
Alleen door geen beursgang te maken, kan een bedrijf dit voorkomen, maar dan is her moeilijk voor ze om bij investeringen aan geld te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
KPN geeft aandelen uit, deze kunnen door mensen gekocht worden. Die kopen dan een stukje van het bedrijf.

Ze kunnen dat stukje ook gewoon verkopen als ze willen, aan iedereen die ze willen.

mensen met weinig aandelen hebben nietzoveel te zeggen over het bedrijf, maar als je steeds meer aandelen krijgt kun je op een gegeven moment bijvoorbeeld besluiten wat het bedrijf moet gaan doen.

KPN heeft tegen zijn aandeelhouders al meerdere keren gezegt dat ze hun aandelen niet aan het bedrijf moeten verkopen, maar de aandeelhouders doen het toch, gewoon omdat ze er zelf geld aan verdienen