Als je je cv aan een bedrijf hebt gegeven maar je wilt dat ze niet meer beschikken over jouw gegevens kun je dan eisen ze terug te geven?

En eisen dat ze deze persoonlijke gegevens verwijderen uit hun bestand? Dus zowel een papieren als digitale bestand?
Of is het gewoon eens gegeven blijft gegeven, en is de cv bijgevolg het eigendom van het bedrijf geworden?? Die ze natuurlijk volgens wettelijke regels moeten beheren.

Toegevoegd na 41 minuten:
Maakt het ook nog verschil of het een uitzendbureau of detacheringsbureau is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Amadea
11 jaar geleden
Maar de bedrijven gooien de gegevens van de afgewezen kandidaten na de afhandeling van de vacature toch weg. Wat zouden ze daar anders mee moeten? Als er een nieuwe vacature komt moet je opnieuw je cv insturen...

Het beste antwoord

Ja, je mag aan de ontvanger van de persoonsgegevens vragen dat ze de gegevens afschermen of verwijderen. Dit recht heb volgt uit de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Artikel 36 lid 1 stelt dat als een bedrijf persoonsgegevens verwerkt, dat jij kan verzoeken om deze gegevens te verwijderen. Daarbij wordt expliciet genoemd dat jij hierom kan vragen als "voor het doel of de doeleinden van de verwerking [de gegevens] onvolledig of niet ter zake dienend zijn". Nu dat jij verder geen zaken meer doet met het uitzendbureau of het detacheringsbureau, hebben zij geen reden meer om de gegevens te houden.

Je kan het verzoek per brief of email sturen. Het uitzendbureau moet dan binnen vier weken reageren. Ze kunnen aan je verzoek tegemoet komen, of ze kunnen met opgaaf van redenen weigeren.

Let wel: heb je via dit bureau gewerkt, dan gelden er andere regels en mogen ze het CV wel in hun administratie bewaren. Mijns inziens is het dan wel redelijk om te vragen of ze het CV af willen schermen voor de andere werkzaamheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je antwoord. Ik neem aan dat dat ook geldt voor bijv. mijn dokter

Andere antwoorden (2)

De meeste bedrijven vernietigen de cv na het einde van de sollicitatieprocedure van alle kandidaten die niet zijn aangenomen. maar je kunt altijd vragen of ze dat gedaan hebben en anders verzoeken dat te doen.

Toegevoegd na 42 minuten:
Een detacheringsbureau of uitzendbureau zou je bericht sturen als ze je cv zouden willen bewaren met het verzoek of je daarmee akkoord gaat.
ronron1212
11 jaar geleden
Ik denk wel dat je je cv kan opeisen,maar of ze daarmee ook al je gegevens wissen ,zowel digitaal als schriftelijk blijft onduidelijk,een kladje is zo gemaakt,daarbij maak je natuurlijk geen goeie indruk in de eventuele toekomst