Wie kent er een formule met excel voor uit te tellen als ik werk van 20u tot 8u,dan had ik graag overuren apart gezet voor 22u en na 22u n-post 22-6?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die vraag is niet erg duidelijk.
Trouwens hoe worden die gegevens ingevuld? Manueel ?
En welke cellen gebruikt om wat in te vullen, wat staat waar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nachtpost is 22:00-6:00 zonder pauzes. Het lukt me niet echt,ben beginneling in excel... A=Datum B=start C=stop D=gew.u E=Tot.u F=OV 150% G=OV 200% <22u H=tarief/u I=%/u J=tot.tarief u K=tot.tarief OV 150% L=tot.tarief OV 200%.Krijg het niet voor mekaar een formule te maken voor de ov-uren voor 22u(kolom G).

Antwoorden (1)

De vraag is me niet helemaal duidelijk maar ik ga ervan uit dat je bedoet dat de uren van 20.00 tot 22.00 uur geen overuren zijn en de uren van 22.00 tot 08.00 uur wel.
Als dat de bedoeling is, dan geeft dit simpel sheetje uitkomst (en anders moet je de formule aanpassen)

Maak bijv. deze kolomkoppen
Eindtijd Begintijd Gewerkte uren Ovw Overig tot
22:00
A1 B! C1 D1 E1
E2

(De 22:00 dus in cel E2, de andere koppen in rij 1'

Let op: alle cellen waarin uren komen staan selecteren -> celeigenschappen -> aangepast -> type U:MM.
Als je niet voor een 'urenopmaak' kiest, zal het bovenstaande niet lukken.

In cel A3 noteer je de eindtijd (stel: 08:00)
In cel B3 noteer je de aanvangstijd (stel: 20:00)
In cel C3 zet je de formule =B3-A3

Dan wordt het totaal aantal gewerkte uren berekend.

In cel E3 zet je de formule =som(E$2-B3)
Denk aan het dollarteken. Dit zorgt ervoor dat Excel met 22.00 uur blijft rekenen ('absoluut maken')
Met deze formule worden de uren berekend tussen 20.00 en 22.00 uur.

In cel D3 zet je de formule: =C3-E3
Hiermee worden alle overige uren berekend; het verschil dus tussen het totale aantal uren en het aantal uren tot 22.00 uur.
Computoon