een kennis heeft een waz-uitkering. Ze wil een flat kopen om die aan haar dochter te verhuren. Wordt de huuropbrengst van haar uitkering afgetrokken?

ze betaalt de flat uit eigen middelen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee die wordt niet van haar uitkering affgetrokken omdat het om een uitkering gaat van een verzekering voor zelfstandige arbeidsongeschiktheid. Maar het is wel inkomen dus belast voor de belastingdienst.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het 'fiscale' advies is wel erg kort door de bocht. Het klopt dat de woning in box 3 belast zal worden. Maar dit zal slechts een gedeelte van de WOZ-waarde zijn, omdat het huis door verhuur minder waard is geworden. De huurpenningen zijn onbelast. Daarbij geeft vraagsteller aan dat het huis uit eigen middelen betaald gaat worden. Dat betekent dat deze middelen waarschijnlijk toch al in box 3 belast zijn. Doordat het huis vanwege de verhuur minder waard wordt, zal het totale vermogen in box 3 afnemen, en zal de kennis van vraagsteller er in beginsel fiscaal op vooruit gaan.
Nee, de WAZ-uitkering is afhankelijk van het percentage arbeidsongeschiktheid, en niet van andere criteria.

Toegevoegd na 2 uur:
Met dank aan gerardkdl (zie opmerking) ben ik toch nog even in de oude wet gedoken. Mijn oorspronkelijke antwoord moet herzien worden. Bij het berekenen van de WAZ-grondslag gaat het niet alleen om het ongeschiktheidspercentage, maar ook om de daadwerkelijke inkomsten uit arbeid.

Het antwoord voor de vraagsteller verandert daardoor niet. De eventuele gevolgen van het kopen en verhuren van een woning is belastbaar in box 3 en niet in box 1. Daardoor wordt het niet meegenomen in het beoordelen van de WAZ uitkering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet eenvoudig te beantwoorden. De uitkerende instantie controleert aan de hand van de aanslag inkomstenbelasting (achteraf) of uw uitkering wel juist is geweest. Lees onderstaand bericht.Informatie over de Wet arbeidsgeschiktheidsverzekering
zelfstandigen
Uw inkomsten en uw
WAZ-uitkering
Klanten vragen zich soms af wat ze mogen bijverdienen naast de uitkering.
Ons antwoord is: u mag verdienen wat u kunt. Vervolgens hoort u van ons
welke uitkering u krijgt. Inkomsten vullen dus niet de uitkering aan, maar de
uitkering vult de inkomsten aan.
U heeft geen toestemming van ons nodig om te gaan werken. Wel moet u
altijd direct laten weten dat u werkt, omdat uw uitkering mogelijk lager
wordt. Soms is het verstandig om van tevoren even met ons te overleggen.
Bijvoorbeeld als u twijfelt of u het werk wel kunt doen. U kunt contact met
ons opnemen via 0900 – 92 94 (lokaal tarief). Wordt u begeleid naar werk?
Dan kunt u overleggen met het re-integratiebedrijf of de arbodienst.
Schatting van uw inkomsten
Als u tijdens de uitkering als zelfstandige werkt, kunt u moeilijk van tevoren
opgeven wat uw inkomsten zullen zijn. Zolang uw inkomsten niet bekend zijn,
is de hoogte van uw uitkering daarom ook niet definitief. Wij gaan uit van een
schatting van uw inkomsten. Dit doen we in overleg met u.
We beoordelen uw uitkering achteraf met de definitieve aanslag inkomstenbelasting
van de Belastingdienst. Soms vragen wij u per brief om een aantal
aanvullende gegevens aan ons door te geven. Blijkt dat UWV u te veel betaald
heeft? Dan stort u het te veel betaalde bedrag terug. Heeft u te weinig ontvangen?
Dan