Wat doet een strooier de rest van het jaar?

Hebben ze naast het strooien in de winter een beroep? Het lijkt me nogal saai om alleen in de wintermaanden iets te doen te hebben....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opzouten ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraagt toch ook niet wat een militair in vredestijd doet ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt, dat vraag ik inderdaad niet.

Het beste antwoord

De oom van mijn vriend rijdt momenteel op zo'n strooiwagen, maar de rest van het jaar is hij buitendienstmedewerker bij de gemeente. Door het jaar heen houdt hij zich dus bezig met zaken als afval opruimen, (verkeers)borden plaatsen (bij omleidingen), bijhouden van openbare verlichting etcetera.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik bedoelde eigenlijk, dit valt dus ook onder zijn functie als buitendienstmedewerker. In de wintertijd houdt hij zich dus hoofdzakelijk met strooien bezig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

In de zomer haalt hij zout uit de mijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die strooier werkt de rest van het jaar in de plantsoenendienst ofzo
anneliez
13 jaar geleden
de meeste doen dit vrijwillig of worden ingehuurd van een loonbedrijf. er zijn nu toch niet veel aardappels te rooien:)

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry met vrijwillig bedoel ik niet dat ze niet betaald zouden krijgen maar ( min buurman hovenier ) in tijden dat ze minder werk hebben gaan ze dat soort dingen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal werken deze mensen bij de gemeentelijke plantsoenendienst of iets dergelijks. Komt mooi uit, want met al die sneeuw hebben ze daar weinig te doen en kunnen ze dus makkelijk schuiven en strooien als alternatief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank, YvonneS. Ik krijg wel vaker onbegrijpelijke minnen, de laatste tijd. Ik vermoed dat ik een minnaar heb. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterker, mijn bloedeigen broer heeft dit werk jarenlang gedaan. En daar is helemaal niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad! Ben altijd blij als ik die strooiwagens zie rijden.
Hier bij ons werken de vuilnismannen in ploegen voor de strooidiensten. Dus normaal halen ze huisvuil op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel van de mensen doet andere werkzaamheden binnen gemeente of rijk en gebruiken vrachtwagens van gemeente/rijk om te strooien.
Er is ook een grote ploeg ingehuurde mensen die bijvoorbeeld met vrachtwagen naar het strooidepot komen alwaar de materialen op de auto worden geplaatst om te gaan strooien.
Deze vaak kieper achtige vrachtauto's worden normaal ingezet om andere bulkgoederen zoals zand/grind te vervoeren maar in de winter worden deze ingehuurd om als strooiwagen te gaan functioneren. Vaak zie je op de zijkant van deze ingehuurde auto's ook gewoon een bedrijfsnaam staan ipv een gemeente logo of iets dergelijks
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kennis van mij strooit al jaren in de wintermaanden. Hij werkt normaal gesproken in de wegenbouw. De chauffeurs die in hun normale beroep bij zijn bedrijf op zandwagens, asfalteerwagens etc. werken, draaien in de winter oproepdiensten voor het strooiwerk. En dat betekent bij nacht en ontij het bed uit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Transportfirma,s met kiepauto,s die zich hebben verhuurd aan Rijkswaterstaat worden opgeroepen om pekel te strooien op vantevoren vastgestelde wegdelen.

Aan de hand van sensoren in het wegdek wordt men gewaarschuwd om de zandauto te prepareren voor de strooi unit. (achterklep eraf en strooi unit vullen en opladen) Er zijn ook units voor vloeibare pekel)

Er rijden ook combinatie,s met zowel strooi unit
alsmede sneeuwschuiver. De opdrachtgever bepaalt waar gestrooid of waar de sneeuwschuiver ingezet wordt.

In principe worden de zandauto,s niet ingezet in dorpskernen ivm het beschadigen van de geparkeerde auto,s. (haal maar eens een strooiwagen in op de snelweg terwijl hij aan het strooien is)

Fiets en voetpaden alsmede bijzondere plaatsen worden met lichtere voertuigen gedaan.

De chauffeurs zijn normaliter in dienst bij transportfirma,s ,
overheidsdiensten etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel in de buitengebieden is het uitbesteed aan loonbedrijven die hebben vrachtwagen en strooier staan. Binnen de gemeente zijn het de chauffeur van de gemeentelijke diensten. Voor deze mensen is het een lekkere extra bijverdiensten die goed betaald wordt
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk dat de chauffeurs niet staan te springen om op te draven na het eigen werk wat ze gedaan hebben.
Chauffeurs die zich opgegeven hebben voor deze werkzaamheden dienen uitgerust te zijn en geen alcoholische versnaperingen tot zich genomen te hebben.
En vaak gaat de pieper af als men in de REM slaap is.
ronron1212
13 jaar geleden
Beste chauffeurs krijgen voor de verwachting dat er gestrooid moet worden een oproep of ze die avond beschikbaar willen zijn daarvoor krijgen ze een vergoeding. Als er niet gestrooid moet worden hebben ze die wel verdient. En met rusttijden wordt heud wel rekening gehouden.
Meestal zijn 'strooiers' verbonden aan een firma, een stad, gemeente of provincie en net zoals een ijsjesverkoper in de winter vaak ook soep of wafels verkoopt zo heeft die 'strooier' ook heel wat andere taken die al dan niet seizoensgebonden zijn.
Zoals... straten vegen, publieke aanplantingen verzorgen, de dienst op het containerpark verzekeren, andere vrachten vervoeren zoals bijvoorbeeld de snoeiresten van die publieke plantsoenen enz...

En goh wat jij saai noemt om enkel in de wintermaanden iets te doen te hebben. Voor wie vol levenslust zit is er Altijd wel wat leuks te doen, toch?

Een goeie vraag stellen op goeievraag.nl of op anderen hun vragen reageren bijvoorbeeld?

En zo kunnen we eeuwig bezig blijven hé... Hahahaha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn gewoon medewerkers van OF de gemeente OF rijkswaterstaat.

Die doen gewoon 'hun ding' in de zomer...