Wat is shorting? (context economie) Hoe werkt shorting?

Beursbonzen zeggen soms in financiële programma's dat ze 'shorts' of 'short positions' hebben. Of dat ze aanraden om bepaalde aandelen te 'shorten'.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Bij shorten verkoop je aandelen die je niet hebt.

Bijvoorbeeld: ik verkoop jou tien aandelen voor € 20 per stuk. Jij betaalt mij dus € 200, en ik ben jou tien aandelen schuldig.

Die tien aandelen lever ik jou (bijvoorbeeld) volgende week.

Ik hoop nu dat in de tussentijd de koers van die aandelen daalt. Dan zijn ze volgende week, wanneer ik ze aan jou moet leveren, bijvoorbeeld nog maar € 15 waard in plaats van de huidige € 20.

Op dat moment koop ik snel die tien aandelen voor € 150, en ik geef ze aan jou. Ik heb dan aan mijn leveringsverplichting voldaan. En ik heb € 50 winst gemaakt.

Shorting doe je dus wanneer je verwacht dat de prijs van het aandeel zal dalen.

Shorting is gevaarlijk omdat de prijs ook zou kunnen stijgen. Als in bovenstaand voorbeeld de koers zou zijn gestegen tot € 30, had ik die aandelen moeten kopen voor € 300 om ze aan jou te kunnen leveren. Ik had dan € 100 verlies gemaakt.

Nu is € 100 verlies nog te overzien, maar bij grotere aantallen en (vooral) grotere koersstijgingen, kan het verlies enorm veel groter worden. Ik zou daar best failliet aan kunnen gaan.

Vandaar dat shorting alleen voor de experts is.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

"Short gaan" betekent dat je aandelen verkoopt die je niet hebt. Daarna heb je dus een negatief aantal aandelen, en ben je verplicht om ze (voor een afgesproken datum) weer aan te vullen tot 0.

Normaal *koop* je aandelen als je een koersstijging verwacht. Short gaan doe je als je een *beursdaling* verwacht. Dan kun je de aandelen namelijk later goedkoper terugkopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een investering waarbij je profiteerd van dalende aandelenkoersen.

Dat kan dus zijn: Dumpen van je aandelen om ze later voordeliger te kopen, dan wel opties te kopen die jet het recht zouden geven om aandelen tegen een vaste [meestal lagere dan de huidige] koers te mogen verkopen.
Bij dalende aandelen koersen krijgen deze opties opeens veel waarde, omdat dan de vooraf vastgelegde koers hoger is dan de koers waarvoor de aandelen op dat nieuwe tijdstip verhandelt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hiermee bedoelen ze shortselling. Het is een truckje op de financiele markt waarop je aandelen tijdelijk leent. Om ze vervolgens door te door te verkopen en daarna zelf te kopen. De hoop is dat de prijs van de aandelen in de tussen tijd zal gaan dalen. Het gevolg is dat je hiermee winst kan draaien op de verlies in de koers van een aandeel. Immers je hebt de aandelen voor een lagere prijs verkocht dan je ze hebt gekocht.