Belasting vraagt"was U in 2011 verplicht verzekerd. voor volksverzekering?"

Op belst.aangifte staat "was U in 2011 verplicht. verz. voor volksverz?" Ik woonde in 2011: 4 maanden in buitenland. + 6 maanden in Nederland van geleend geld laatste 2 maanden bijstandsuitkering. Na zoeken op t internet kan ik niet vinden welke situatie op mij van toepassing is. In toelage staat dat men {vaak}verplicht verzekerd moest zijn in betreffende jaar. De laatste 2 maanden dus wel, maar de overige 10?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
fisbel
11 jaar geleden
Als er in het buitenland inkomen was dan moet dit inkomen in de aangifte worden opgenomen bij buitenlands loon. U kunt tegelijkertijd bij: vrijstellingen en verminderingen vragen om aftrek ter voorkoming van dubbele belasting.

Antwoorden (3)

Deze vrag kun je het best voorleggen aan de belastingtelefoon. Telefoon: 0800 - 0543, zij zijn de experts bij uitstek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, experts. Ik daag je uit een medewerker te vinden daar die meer weet dan wat er in de toelichting van het computerprogramma staat :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb ze nog nooit hoeven raadplegen, ik ging er blindelings van uit dat zij de antwoorden op alle vragen , de belasting betreffende, weten.
fisbel
11 jaar geleden
Voor deze vraag moet je niet bij de gewone belastingtelefoon zijn. Je kan de afdeling buitenland bellen: Telefoon: (055) 5 385 385 Hier zitten de 'experts' hoewel dat ook goed kan tegenvallen. Bij contact is minimaal nodig dat je met de medewerker meedenkt maw een goede basiskennis van belastingen is nodig om een goed antwoord te krijgen. In elk geval: de contacten met de Belastingtelefoon - afdeling buitenland zijn alleen al door de zuidelijke tongval gezellig te noemen.
Van de toelichting in het aangifteprograma:

"Was u een deel van het jaar verzekerd voor de volksverzekeringen Algemene Ouderdomswet (AOW), Algemene Nabestaandenwet (Anw) of Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ)? Dan betaalt u alleen premie over deze periode. U vermeldt dan in uw aangifte de periode dat u verzekerd was."

En ook:
"Woonde u in 2011 in Nederland, maar werkte u zowel in Nederland als in het buitenland? Dan was u in Nederland verplicht verzekerd, ook als 1 van de 2 banen een bijbaan was. U betaalt dan in Nederland premie over uw binnenlandse en buitenlandse inkomen. Behalve wanneer u in het buitenland verzekerd was volgens een afspraak van de SVB met de bevoegde buitenlandse instantie. U vermeldt dan in uw aangifte dat u vrijstelling had van de premie AOW, Anw of AWBZ. Meer informatie over werken in 2 landen staat in de brochure 'Werken in twee landen' van de SVB. "

Op een andere site van de overheid:
"Inwoners van Nederland zijn in principe verplicht verzekerd voor de volksverzekeringen. Ook zijn sommige mensen die niet in Nederland wonen, maar hier wel werken, verplicht verzekerd. Op deze algemene regels bestaan uitzonderingen. "

Ik zou op basis van het voorgaande zeggen: 8 maanden in ieder geval verzekerd en 4 maanden niet, tenzij er een uitzonderingsregel op die 4 maanden van toepassing is. Maar het is de moeite waard om dit na te vragen bij de Belastingdienst.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou op het bovenstaande zeggen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, te vroeg geklikt. Het bovenstaande is niet volledig. In principe geldt dat je verplicht verzekerd bent voor de premie volksverzekeringen als je binnenlands belastingplichtig bent. Een uitzondering is als je in het buitenland verzekerd was omdat je daar arbeid verricht (dat haalt u ook terecht aan). In principe klopt het wel dat als je niet in Nederland woont, dat je niet verplicht verzekerd bent. Maar dat betekent dat vraagsteller ook daadwerkelijk gemigreerd moet zijn. Voor de Belastingdienst is er pas sprake van emigratie als de bedoeling is langer dan een jaar buiten Nederland te verblijven. Als de vraagsteller wel daadwerkelijk geëmigreerd is, dan vult hij op dit moment het verkeerde formulier in. Dan moet hij het M-formulier aanvragen.
fisbel
11 jaar geleden
Conclusie Computoon was:
Ik zou op basis van het voorgaande zeggen: 8 maanden in ieder geval verzekerd en 4 maanden niet, tenzij er een uitzonderingsregel op die 4 maanden van toepassing is. Maar het is de moeite waard om dit na te vragen bij de Belastingdienst. ----------------------------------------------------------------- De gekopieerde uitleg - daarop is niets aan te merken.
Maar de conclusie zoals hierboven gesteld is wel erg voorbarig en waarschijnlijk onjuist.
In principe bent u het hele jaar verplicht verzekerd voor de premie volksverzekering, tenzij u in de vier maanden in het buitenland inkomsten uit arbeid hebt gehad, waarbij u in dat land premies afgedragen heeft.

Toegevoegd na 20 minuten:
Ter verduidelijking:
In principe bent u niet verzekerd voor de volksverzekeringen als u niet in Nederland woont. Maar ik ga er vanuit dat u hiervoor wel in Nederland gewoond heeft. Volgens de Belastingdienst is er pas sprake van migratie als u de intentie heeft om langer dan twaalf maanden in het buitenland te verblijven.

In dat geval bent u dus gewoon binnenlands belastingplichtig, en dus ook verzekerd voor de volksverzekeringen. Een uitzondering is als tijdens uw verblijf in het buitenland in dat andere land werkte, en daar premies voor de plaatselijke volksverzekering betaalde. Let er dan wel op dat u dat inkomen wel op moet geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Ik sluit me aan bij dit antwoord. De kernvraag is: is er sprake van emigratie of niet. In deze situatie zeer waarschijnlijk niet, ook al is er voor een paar maanden in het buitenland gewerkt. De zorgverzekering in Nederland zal gewoon zijn doorgelopen. Eventuele medische kosten in het buitenland worden verrekend.
Het is raadzaam aangifte te doen omdat de betaalde belasting oa over de bijstandsuitkering uitgaat van de algemene heffingskorting op jaarbasis. Een teruggaaf zit er dan dik in. Als er desalniettemin toch sprake is van emigratie moet inderdaad een M-formulier worden ingevuld. Die wordt meestal niet automatisch toegestuurd. Simpel omdat er geen belastingplicht is. Vanwege de heffingskortingen die voor een heel jaar gelden is er dan vaak een (behoorlijke) teruggaaf mogelijk.
Ook in het papieren M-formulier wordt de vraag naar de verplichte verzekering / volksverzekering gesteld. Als men emigreert halverwege het jaar en men is in het buitenland verzekerd kan voor het laatste half jaar vrijstelling premie volksverzekeringen worden gevraagd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb totaal 2, 5 jaar in het buitenland gewoont, waarvan de laatste 4 de eerste 4 maanden in 2011 waren, ik heb niet gewerkt of een ander inkomen gehad toen ik in het buitenland woonde, van mei t/m oktober 2001 van het resterende spaargeld en geleend geld geleefd, november en december een bijstandsuitkering + inkomen uit werk oproepbasis. Dus alleen maar 2 maanden van het jaar 2011 'inkomen' gehad
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
correctie 2001= natuurlijk 2011