Is het werk als asbestsaneerder gevaarlijk?

Een kennis van mij werkt bij een asbestverwijderingsbedrijf en hij heeft hierbij speciale kleding en een masker met zuurstof op.

Nu vroeg ik mij af ben je met deze kleding en masker eigenlijk voldoende beschermd tegen de asbestvezels?

Is er een risico op besmetting als je volgens de veiligheidsregels werkt?

Of komt men er over 15 jaar achter dat de regels van nu niet degelijk waren.

Dank voor de reacties

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als de saneerder de regels voor 100% opvolgt dan is het werk 100% veilig en zullen over 15 jaar geen nadelige effecten optreden.

Het gaat er om dat de saneerder geen asbestvezels inademt. Die vezels zijn kleine naalden. Als zo'n naaltje zich binnen in de long vasthecht kan dit geen kwaad. Als het echter aan de buitenzijde van de long tercht komt, dan zal door het ademen het naaldje telkensweer het longvlies beschadigen. Het longvlies kan niet genezen en de cellen blijven zich delen om de schade aan het vlies te herstellen. Na dertig veertig jaar zal longkanker ontstaan.

Toegevoegd na 13 uur:
Laatste zin moet zijn:
Na dertig veertig jaar zal longvlieskanker ontstaan.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Werken met asbest blijft gevaarlijk, dus ook met beschermingsmiddelen. Het risico dat de beschermingsmiddelen kapot gaan tijdens werkzaamheden is aanwezig, dus dat is geen garantie dat je niet besmet raakt. Of ze er over 15 jaar achterkomen dat de kleding/masker achteraf niet voldoende bescherming bood, zien we over 15 jaar, maar dan hebben ze (degene die de regels hiervoor maakt) iig gedaan wat "nu" in hun macht ligt om kans op besmetting zo klein mogelijk te houden.