Kan ik mijn overlijdensrisico verz.opzeggen nu ik mijn huis heb verkocht? Vorig jaar is mijn huis verkocht en ik betaal deze nog. Of is dit ook nodig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Een overlijdensrisicoverzekering keert uit wanneer iemand overlijdt voor een bepaalde datum. Meestal wordt deze afgesloten om (een groot deel van) de hypotheekschuld te voldoen, maar het hangt sterk van je persoonlijke situatie af of het handig is om op te zeggen.

Heb je bijvoorbeeld kinderen, dan kunnen de kosten voor opvang enorm toenemen als een van de ouders wegvalt. Ook valt er mogelijk een inkomen (dat van jou) weg, waardoor de overlijdensuitkering ervoor kan zorgen dat de nabestaanden niet in een financieel gat vallen.

Maar ben je alleen of heb je een partner die voldoende verdient om voor zichzelf te zorgen, dan kun je overwegen om deze verzekering op te zeggen.

Mogelijk kun je de uitkering en dus de premie ook verlagen. Want mocht je weer een huis kopen, dan wordt gekeken naar de leeftijd die je op dat moment hebt. De premie zal dan aanmerkelijk hoger zijn dan wat je nu betaalt.

Dus niet klakkeloos opzeggen, maar even goed in de toekomst proberen te kijken.
paulus811
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De verzekering is niet meer nodig. De verzekering was er om de bank extra zekerheid te geven, dat als je overlijdt ze toch geld krijgen.
Je kan de verzekering premievrij laten maken. Dan betaal je geen premie meer maar blijft de verzekering wel z'n huidige waarde houden. Dat is handig voor als je in de toekomst toch weer een huis wil kopen. Immers de eerste kosten zijn eraf en dat zijn meestal de hoogste kosten en die hoef je dan niet een tweede keer te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt een overlijdensrisico verzekering voor je partner en/of kinderen zodat die niet gedwongen hoeven te verkopen als de kostwinner plotseling overlijdt en er een hypotheek te betalen blijft. Volgens mij is de enige voorwaarde voor een hypotheek (los van inkomen e.d.) dat er een opstalverzekering wordt afgesloten zodat bij calamiteit het huis herbouwd kan worden.

Doe dus wat je goeddunkt.