ik heb een uitkering . Mijn zoon gaat nu studeren,krijg hij studiegeld of dat is min van mijn uitkering?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze vraag werd niet door mij gesteld maar door mijn buurvrouw.

Het beste antwoord

Ook als je zoon nog een 18 is, heeft hij recht op studiefinanciering. Die ontvangt hij dan vanaf het kwartaal ingaande na de start van zijn opleiding. Het moet wel een voltijdopleiding zijn. Op de site van DUO staat veel meer informatie. Je moet daar wel soms wat doorzettingsvermogen voor hebben.

Wat verder van belang is, gezien de uitkering, is dat DUO bij het bepalen van de hoogte van de aanvullende beurs, of daar recht op is, nu uitgaat van het inkomen over 2009. Mocht dat hoger liggen dan nu de uitkering, dan is het mogelijk om een verlegging van het peiljaar aan te vragen. Dan houdt DUO, in bepaalde gevallen rekening met een ander inkomen en krijgt je zoon wellicht een hogere beurs.

Voor de berekening van de aanvullende toelage voor het schooljaar 2011-2012 Kijkt DUO naar het ouderlijk inkomen in 2009. Is het inkomen r na 2009 sterk gedaald, dan kunnen ouders voor de berekening van de aanvullende toelage uitgaan van het inkomen in 2010 of 2011. Dat kan financieel aantrekkelijker zijn. Er zijn wel enkele voorwaarden voor de aanvraag van zo’n ‘verlegging van het peiljaar’.

Je kunt een verlegging van het peiljaar aanvragen als:

het gezamenlijke inkomen met ten minste 15 procent is afgenomen. Dit kan het geval zijn bij bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid, faillissement, pensionering of ontslag.
de daling van het inkomen naar verwachting ten minste 3 jaar duurt.
de daling is niet het gevolg van een normaal risico van het beroep is. De verlegging is bijvoorbeeld niet mogelijk als je ouder zelfstandig ondernemer is en de winst tegenvalt.

Een aanvraag heeft geen zin als het inkomen in 2009 lager was dan 34.425 euro. Dan ontvangt iemand namelijk al de maximale aanvullende toelage.

Een verlegging van het peiljaar is aan te vragen door op het formulier Opgeven oudergegevens aan te geven dat inkomen gedaald is. DUO stuurt dit formulier automatisch toe als er een aanvullende toelage is aangevraagd. Ouders kunnen ook het formulier Wijzigingen ouder gebruiken. Duo stuurt in beide gevallen een ander formulier waarop hij of zij gegevens over de nieuwe situatie in moet vullen.

Toegevoegd na 37 seconden:
nog Geen 18 is dus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, naar mij weten niet. Het studiegeld is een gift van de staat, zolang de opleiding maar afgemaakt wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt aan de situatie. Als hij ouder is dan 18 jaar dan heeft hij recht op studiefinanciering. Maar het ligt er ook aan of hij een fulltime studie gaat doen of een parttime studie. De basisbeurs krijgt hij sowieso bij een fulltime studie. Of en hoeveel hij extra kan lenen ligt aan het inkomen van zijn ouders. Zie de link hieronder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De studiefinanciering komt niet in mindering op de uitkering. Ervan uitgaande dat dit een bijstandsuitkering is.