Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe zit het nu met een 2 jarig sport abbo van de achmea health center ?

In mei 2010 heb ik een abbo op sportschool genomen voor 2 jaar. ik heb er nu 1 jaar opzitten maar ben het zat ze veranderen iedere keer de lessen en zo kan ik nooit meer na de groepslessen die ik deed en betaal vaak voor heel weinig vanaf wanneer geldt de wet van geen 2 jaar meer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
797

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

We leven inmiddels in 1012. Dat zou dus betekenen dat je er al 2 jaar op hebt zitten. En dus kun je gewoon onder je lidmaatschap af. Simpelweg gewoon opzeggen. Houd wel in de gaten dat ze geen contributie blijven afschrijven. Dit gebeurde bij mij namelijk wel. Tot 3x toe. Elke x gestorneerd en op gebeld. Was een probleem in het systeem. Yah right. Dat geloof ik dus niet.
Dus gewoon opzeggen en je rekening in de gaten houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2012 dus :-)
Je schrijft:
"In mei 2010 heb ik een abbo op sportschool genomen voor 2 jaar. ik heb er nu 1 jaar opzitten." Ik neem aan dat je bedoelt dat je het abonnement in mei 2011 hebt afgesloten, anders zouden er nu al twee jaar voorbij zijn."

Het antwoord is niet eenvoudig te geven. Er is juridisch 'geharrewar' over en er is zelfs een rechterlijke uitspraak over geweest.

"Voor bestaande abonnementen en contracten (= voor 1 december 2011 afgesloten) geldt nu een overgangsregeling. Deze overgangsregeling duurt 1 jaar. Hebt u een bestaand abonnement of contract? Dan kunt u nu nog geen gebruik maken van de nieuwe regels. In ieder geval op 1 december 2012 gelden de nieuwe regels ook voor bestaande abonnementen en contracten."


De Wet Van Dam (over die nieuwe regels dus) trad in werking per 1 december 2011.
Echter, volgens veel juristen zou de Overgangswet Nieuw BW uit 1969 van toepassing zijn op de Wet Van Dam. Deze overgangswet bepaalt dat een wetswijziging in het Burgerlijk Wetboek pas een jaar na inwerkingtreding mag worden toegepast op bestaande contracten. Daarmee zouden bestaande contracten pas op 1 december 2012 per maand opzegbaar worden. Volgens sommigen zelfs pas bij de eerste stilzwijgende verlenging ná deze datum, dus soms zelfs 1 december 2013!

Een door Van Dam ingediende reparatiewet die dit moest corrigeren, is op het laatste moment ingetrokken. Wat de gevolgen daarvan zijn, is nu niet duidelijk. Goed verdedigbaar is dat vanuit het consumentenbelang bestaande contracten tóch in 2012 al opzegbaar zijn en niet pas vanaf december van dat jaar. De Rijksoverheid.nl, Consuwijzer en Antwoordvoorbedrijven melden echter allen expliciet dat voor bestaande overeenkomsten de wet pas eind 2012 van toepassing is. Het woord lijkt dan ook aan de rechter.

In januari oordeelde de kantonrechter in Haarlem dat een sportschoolabonnement dat vóór ingang van de Wet Van Dam was aangegaan, op grond van die wet toch mocht worden opgezegd. Zoals de rechter het formuleerde:

Deze wet vormt immers de codificatie van de reeds bestaande maatschappelijke visie over hoe redelijkerwijze bij verlengde contracten dient te worden geoordeeld over opzeggingsmogelijkheden. "


Bewerkt uit bronartikel.
(Lees meer...)
Computoon
11 jaar geleden
zover ik weet is dit (wettelijk) verandert en mag je na 1 jaar maandelijks opzeggen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding