als ik prive in de schuldsanering kom, is dan mijn stichting in gevaar?

ik ga prive de schuldsanering in, en heb zowel prive als zakelijk een rekening bij de ing lopen, ik heb kans dat ze mijn priverekening blokkeren omdat ik daarop roodstand heb.
de vraag is of de zakelijke rekening in gevaar komt?
want zowel de ING als het juristenbureau kon mij op deze vraag GEEN antwoord geven
wie weet raad?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een stichting is een rechtspersoon. Dit wil zeggen dat de stichting verantwoordelijk is voor de rechten en plichten, en niet u als oprichter en/of bestuurder. Dit wil dus zeggen dat u ( net als bij een BV) nooit privé failliet kan gaan (mits er sprake is van wangedrag) als uw bedrijf/ stichting failliet gaat, en dat geldt ook andersom... Wanneer u privé in de moeilijkheden komt, heeft dit geen werking op uw stichting.
Wel moet ik erbij zeggen dat dit antwoord alleen geldt wanneer uw stichting ingeschreven staat in een handelsregister.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom kan je alleen niet privé failliet gaan als er sprake is van wangedrag? Je zou toch juist denken dat dat een reden is om juist wel persoonlijk aansprakelijk gesteld te worden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, dit heb ik toch in mij antwoord staan? Of niet duidelijk ? Zie je bijvoorbeeld aankomen dat je failliet gaat, en je gaat verdachte transacties vlak voor het faillissement doen, wordt dit als wangedrag gezien en wordt jij als eigenaar/ bestuurder inderdaad persoonlijk aansprakelijk...