wie betaald het salaris van een dominee?

kan me niet voorstellen dat een kleine kerk dat op kan brengen uit de kerkelijke bijdrage...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.7K
Erna55
5 jaar geleden
De protestante kerken, waar dominees werken, hebben niets met de het katholieke Vaticaan te maken. Het Vaticaan is van de rooms- katholieke kerk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Vaticaan, had Jezus nog geleefd dan had hij de handelaars/moordenaars/leugenaars/etc verjaagt uit de Vaticaan Tempel. Ik kan me niet voorstellen dat een dominee en alles wat erom heen loopt zoals theologen betaalt worden door die die lid zijn van een kerk. Maand terug nog in Zelhem in de kerk geweest, heeft zo 150 zitplaatsen en er waren maar zo tien mensen. Het omgekeerde zie je in Moskeeën.

Denk verschil tussen de islam en protestanten/katholieken is dat de islam gevoel van gelijk waardigheid geeft.
Protestanten/katholieken kijken op elkaar neer en ondermijnen elkaar en alles criminaliseren. Niet elkaar in dagelijks leven ondersteunen maar reppen over zwaardere straffen etc. Jezus ging op het onrecht af, hij richtte zich niet op zwakkere vlees maar de machthebbers die bewust liegen/moorden/rover/uitbuiten etc
Kerken zwijgen, waarom, zekerheid bestaan, inkomen, misschien zelfs een verlengstuk overheid/economie/beurs/banken

Antwoorden (4)

Toch is dat wel zo. Uit de kerkbalansbijdrage van de gemeenteleden wordt onder andere het salaris van de predikant bekostigd.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe kan het dan dat een kleine kerk met bijna 200 leden een dominee kan betalen met een salaris van meer dan 30.000??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft de dominee een fulltime aanstelling; voor zo'n kleine gemeente is het meestal parttime?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is wel een fulltime aanstelling..
capthavoc
11 jaar geleden
Grotere kerken als gereformeerden, hervormden hebben een overkoepelende organisatie
waarbij al het geld in een grote pot gaat en er is dus vaak ook sprake van 1 dominee voor meerdere kerken tegelijkertijd.
ze hebben vaak ook spaargelden investeringen etc waarbij er dus van een vast kapitaal de rente voldoende is om meerdere dominee in vaste dienst te hebben
maar deze kunnen dus vaak wel meerdere gemeentes onder hun werkveld hebben
ze betalen vaak ook geen belastingen ed
De lidmaten, ofwel de leden van de kerk. Reguliere kerken zijn lid van een kerkgenootschap. Leden wordt gevraagd per jaar donaties te doen (buiten de collectes tijdens de kerkdiensten om dus).

Vanuit de geldelijke balans wordt bepaald hoeveel dominees in dat gebied werkzaam kunnen zijn. Op het moment dat ergens een dominee weg gaat, moet de betreffende kerk aanvragen of ze een nieuwe dominee mogen beroepen. Momenteel zijn er best veel kerken zonder vaste dominee omdat er gewoon niet genoeg geld is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een kleine kerkelijke gemeente het financieel niet op kan brengen om een dominee te betalen, beroepen ze geen dominee. En dan komt er geen dominee in die gemeente.
Soms zie je wel dat twee kleine gemeenten samen een dominee beroepen. Dan kunnen ze de lasten ook samen dragen.

Als een gemeente geen eigen dominee heeft, komt er regelmatig een dominee van een andere gemeente preken. Die moet dan wel betaald worden voor die ene kerkdienst.
Als je in een jaar tijd alleen die preekbeurten hoeft te betalen, en niet een salaris en de kosten van een pastorie, ben je voordeliger uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet vervelend bedoeld, maar heet dat echt "beroepen" i.p.v. benoemen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat heet echt beroepen, en als de dominee ja zegt heeft hij de beroeping aanvaardt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, klopt. Het werkt wat anders dan bij andere beroepen. Meestal is er ergens een vacature, daar reageert iemand op. Dat is een sollicitatie. Als de sollicitatieprocedure naar tevredenheid doorlopen is, kan de sollicitant benoemd worden. Als een kerkelijke gemeente een vacature heeft voor de predikantsplaats, kiezen ze een predikant uit die ze dan vragen bij hen te komen. Dat noem je: een beroep uitbrengen op die predikant.
De predikant gaat erover nadenken. Hij zoekt naar de weg die God wil dat hij gaat. Als hij denkt dat God hem roept om naar die gemeente te gaan, kan hij het beroep aannemen. Dan verhuist hij naar een nieuwe gemeente. Als hij geen roeping van God ervaart, bedankt hij voor het beroep en blijft hij in de gemeente waar hij al was.
Elke christelijke kerk valt onder het Vaticaan. Dus als de dominee christelijk is dan zal die eventueel ook nog van het Vaticaan betaald krijgen. Verder uit de inkomsten die de kerk zelf maakt door bruiloften en begrafenissen.

Grtz van een Vaticaan wetenschapper
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, mooie aanvulling op de andere antwoorden maar dan
rijst bij mij wel de vraag waar het vaticaan zijn geld vandaan haalt..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kerken over de hele wereld betalen een zogenaamde pieterspenning aan de heilige stoel. In nederland is dat zo'n 100000 euro dus dan kun je je wel voorstellen wat de rest van de wereld betaalt :)
Erna55
5 jaar geleden
De protestante kerken, waar dominees werken, hebben niets met de het katholieke Vaticaan te maken. Het Vaticaan is van de rooms- katholieke kerk.