Is je 'Totaal belastbaar jaarinkomen' hetzelfde als je 'Loon voor de loonbelasting/volksverzekeringen'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

'Loon is hetgeen uit een dienstbetrekking of een vroegere dienstbetrekking wordt genoten.' (definitie IB-2001) Een dienstbetrekking is een verbintenis die berust op een arbeidsovereenkomst. Loon in de arbeidsovereenkomst is de vergoeding die door de werkgever aan de werknemer verschuldigd is.

Ook sommige vergoedingen verstrekt aan de werknemer evenals inkomsten in natura, diverse aanspraken, sociale UITKERINGEN en PENSIOENEN worden tot het (belastbare) loon gerekend.
Bron: http://www.hr-kiosk.nl/xbook/id/1186

Belastbaar inkomen is het inkomen waarover inkomstenbelasting moet worden betaald, minus eventuele aftrekposten en verrekenbare verliezen. Er zijn voor de inkomstenbelasting (IB) 3 soorten belastbaar inkomen, die zijn ondergebracht in 3 boxen.
Het verzamelinkomen is het totaal van de inkomsten en aftrekposten in de 3 boxen.
fisbel
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Nee dus. Ik geef toe Torrie dat het voor een buitenstaander allemaal wat ingewikkeld kan zijn. Laten we het simpel houden: je verdient loon bij een werkgever of je krijgt een uitkering.
Dit is allebei loon. Maar als je aftrekposten hebt wordt het loon verminderd met de aftrekposten zoals hypotheekrenteaftrek, ziektekosten, studiekosten e.d. Je belastbaar loon, zeg bruto inkomen, is dus niet hetzelfde als je belastbaar jaarinkomen. Dit laatste heet verzamelinkomen. Voorbeeld: loon € 20.000 Aftrekpost: € 2000 Belastbaar inkomen: € 18.000 (verzamelinkomen) Maar behalve Box 1 bestaat er ook Box 2 en Box 3. In beide boven kan er inkomen zijn. Als er over spaargeld belasting moet worden betaald gaat dit over het inkomen (spaargeld)en wordt er een fictief rendement berekend. Natuurlijk is er geen echt inkomen. Er is wel rentevoordeel. De fiscus zet dit op 4%. Voorbeeld: Spaargeld € 100.000 Fictief inkomen over dit spaargeld: € 4000 Te betalen belasting Box 3: 30% over dit 'fictieve' inkomen is € 1200
NB: Het belastbare inkomen is het verzamelinkomen uit de drie verschillende boven. Daarover moet uiteindelijk belasting worden beald. En om het nog leuker te maken: voor de toeslagen telt het toetsingsinkomen. Dat is de optelling van de verzamelinkomens uit de Boxen 1,2,3.
Omdat veel belastingplichtigen geen aftrekposten en geen spaargeld hebben, is het voor hen simpel. Het toetsingsinkomen is dan het bruto jaarinkomen van de werkgever, inderdaad je fiscaal loon.
fisbel
12 jaar geleden
Het belastbaar jaarinkomen is het verzamelinkomen Box 1 2 3. Als er geen belastbaar vermogen is (spaargeld) is dat het verzamelinkomen Box 1- dus bruto loon minus aftrekposten. Je kan uitgaan van het allerlaatste bedrag dat in het overzicht van de aangifte wordt vermeld: verzamelinkomen dus.