Word bij de hoogte van een uitkering berekening ook toeslagen van huur/zorg etc... meegerekend?

Rekenen ze bij de aanvraag van een uitkering ook mee, de toeslagen van zorg huur etc..? Of mogen ze dat niet meerekenen voor de hoogte ervan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De hoogte van je uitkering wordt niet bepaald aan de hand van de hoogte van je zorg- en huurtoeslag maar precies andersom. Je hebt eerst een inkomen (in dit geval een uitkering) en aan de hand van de hoogte van je uitkering wordt de hoogte van je zorg- en huurtoeslag bepaald.

Bij het aanvragen van een uitkering zullen er best dingen gevraagd kunnen worden, zoals b.v. eigen vermogen, gezinssamenstelling of neveninkomsten, maar er zal niets gevraagd worden over huur- of zorgtoeslag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Die toeslagen tellen inderdaad niet mee voor de hoogte. Een gemeente of sociale dienst gaat er wel van uit dat iemand alle inkomensverruimende middelen, met een moeilijk woord, zal aanvragen.

Dus huur- en zorgtoeslag, belastingteruggave, langdurigheidstoeslag, et cetera. Soms wordt een belastingteruggave al wel verrekend met de uitkering, dat bedrag wordt er dan op ingehouden.