Kan iemand mij uitleggen wat dit in begrijpend nederlands betekend? (Juridische tekst)

Partijen vrijwaren elkaar over en weer voor aanspraken ter zaken van schulden die krachtens deze overeenkomst voor rekening komen van xxx respectievelijk yyy.
Betreffende deze schulden verplichten partijen zich jegens elkaar om volledige en spoedige medewerking te verlenen, aan het van de schuldeisers te verkrijgen ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid van xxx respectievelijk yyy.

Het gaat hierbij om een lening die xxx met de scheiding op naam zou laten zetten maar wat na 8 maanden nog steeds niet gebeurd is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Hier staat: Partijen staan in (beloven) om de afgesproken schulden uit dit contract na te komen en zullen bij deze schulden niets op elkaar gaan verhalen. De partij die de schuld voldoet zal meewerken en is verplicht om de aansprakelijkheid die nu op beide partijen rust te laten ophouden.

De partij die de lening na 8 maanden nog steeds niet op naam heeft gezet, terwijl dit in dit contract wel was afgesproken komt zijn verplichting dus tot nu toe niet na...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dat jullie samen aansprakelijk zijn voor de schuld (zhoofdelijk aansprakelijk houdt in dat als ze het bij de 1 niet kunnen halen, ze het bij de ander wel doen) en dat je met het tekenen van dit stuk overeenstemt om samen de schuld zsm af te lossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat het nu niet duidelijk is op wiens naam deze schuld staat met de bijkomende verplichtingen. Door het tekenen van deze overeenkomst gaan jullie beiden accoord om ieder de helft van de schuld op je te nemen. Bij het tekenen van deze overeenkomst ben je verplicht je eigen schuld per direct af te lossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerder in het convenant staat dat xxx deze schuld op zich neemt. spreekt dit elkaar dan tegen in het convenant?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien dat xxx zegt de schuld wel op zich te willen nemen, maar niet betaald, dan komen ze toch weer bij jou. Een vriendin van mij heeft dit ook. Haar scheiding is er na 1,5 jaar nog steeds niet doorheen. Ook haar ex heeft aangegeven de schulden wel op zich te nemen, toch is dit nog steeds niet duidelijk en wordt er in papieren aangegeven dat de schulden een gedeelde schuld worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Duchantain: afgezien van het feit dat je antwoord fout is, kun je deze overeenkomst prima maken. Dat de schuldeiser zijn verhaalspositie niet veranderen zal maakt nog niet dat deze overeenkomst geen zin heeft. De afspraken binden namelijk wel de beide partijen bij de overeenkomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Euhh... waar heb jij het over?