Wie bepaald de koers van valuta en grondstoffen?

Ik ben mij sinds kort aan het verdiepen in beleggen. Ik heb een acocunt aangemaakt op Plus500 en snap de basisbeginselen van beleggen wel. Er zijn echter een paar vragen die mij bezig houden.

Ten eerste vraag ik me af wie de koers van een valuta bepaald? Ik snap dat dit een kwestie van vraag en aanbod is, maar hoe gaat dat realtime? Hebben beleggers op bijvoorbeeld Plus500 invloed op deze koersen? En in hoeverre bezit je dan bijvoorbeeld de valuta waarin je virtueel belegd?

Dezelfde vraag heb ik voor grondstoffen. Dit wordt volgens mij vaak uitgevoerd door futures. Laatst had ik voor de lol wat vaten olie en contracten in koffie gekocht. Deze koersen schommelen per seconde, maar hoe kan dat dan? Bepalen beleggers deze koersen? Maar dan ook door bijvoorbeeld op Plus500? En in hoeverre bezit je deze koffie of olie dan?

Vandaag kwam Putin met een onderbouwing dat de olieproductie zal afnemen. Dit zorgt natuurlijk voor een stijging in de prijs, aangezien het aanbod zakt. Maar heeft dit dan puur en alleen te maken met het gedrag van de beleggers?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

De realtime koers is afhankelijk van de laatste prijs waarvoor deze grondstoffen of valuta zijn verhandeld. De koers is dus afhankelijk van het vraag en aanbod van degenen die de valuta en grondstoffen verhandelen op de beurs. Wanneer jij zelf aandelen koopt of verkoopt, bepaal je zelf ook gedeeltelijk de koers.

Voor hetgene dat wordt verhandeld is een zogenaamd 'order book', waarin alle beurshandelaars een soort van 'bestelling' kunnen plaatsen voor een aandeel. In deze bestelling staat simpelweg dat ze een bepaalde hoeveelheid aandelen willen kopen voor een bepaalde prijs, of een bepaalde hoeveelheid aandelen willen verkopen voor een bepaalde prijs.

Als jij je aandelen verkoopt, wordt het automatisch verkocht voor het hoogste bod uit het 'order book'.

Dus stel: het hoogste bod in het orderbook is 10 aandelen voor 50 euro, en het op één na hoogste bod is 15 aandelen voor 49 euro.
Jij hebt 20 aandelen, waarvan je online aangeeft die te willen verkopen tegen het hoogste bod. Je verkoopt dan via het automatische systeem 10 aandelen voor 50 euro, en de overige 10 voor 49 euro. Dan is de koers gezakt naar 49 euro.

Een goede informatiebron voor alles over aandelen is Investopedia. Heb als bron een link toegevoegd naar een beginnerscursus, en een link met meer informatie over het zogenaamde 'order book'.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Blijft een erg interessant onderwerp. Bedankt!