Hoe leer ik beter om te gaan met m'n geld?

Ik ben 17 jaar, zit nog (fulltime) op school, werk in een supermarkt (max. 10 uur per week) en verdien rond de €200 per maand. Dit vind ik erg weinig, m'n salaris is zó op. Ik shop regelmatig, vind het gewoon belangrijk er goed uit te zien, en ik heb een smartphone (abonnement). Ik zou meer willen werken, heel graag zelfs, en de tijd heb ik wel, maar dat mág niet, omdat ik fulltime op school zit.

Ik wil sparen, en doel eigenlijk op tips/adviezen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist, niet shoppen.
Als je ongeveer 2à3 keer per jaar kleding gaat kopen, een bedrag opnemen en je pinpas thuis laten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
200 euro per maand vrij te besteden ; wow ! Ik wou dat ik het had.....
Geniet er maar van zolang het kan : straks heb je vaste lasten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je leeft op veel te grote voet, dit ga je later waarschijnlijk niet volhouden. Je moet echt al flink verdienen wil je 200 euro per maand te besteden hebben aan luxe frutsels en je uiterlijk. Dus wakker worden: dit is de echte wereld.

Het beste antwoord

Je zou je hele salaris/gedeelte salaris aan je ouders kunnen geven. Zeg er duidelijk bij dat je wilt sparen voor "jouw doel" en dat ze je alleen geld mogen geven ervan als het echt nodig is.

24 jaar en het werkt nog steeds voor mij. Je ouders weten vaak het beste wat een goede uitgave is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord! +11

Andere antwoorden (5)

Tja, als je wilt sparen is het toch vooral belangrijk om minder uit te geven dan er binnen komt.

In alle gevallen is het belangrijk om de tering naar de nering te zetten: Niet meer willen en niet meer uitgeven dan er binnen komt.
Laat je je geld op een bankrekening storten?
Regel dan meteen een vast bedrag wat rechtstreeks en iedere maand naar een spaarrekening wordt doorgesluisd.

Het Nibud heeft speciale adviezen voor jonge mensen met een bijbaan.
Hoe je een overzicht maakt. Hoe je uitkomt met je geld.

http://www.nibud.nl/scholieren/jouw-geldzaken.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt er ook goed uitzien in kleren die je al vaker gedragen hebt. Zorg dat je je shirtjes/topjes goed kunt combineren met rokjes en broeken.Een ander sjaaltje of ketting doet wonderen.
Verder zet iedere maand eenpaar tientjes vast op een rekening waar je niet makkelijk bijkunt en je zult zien hoe snel het dan gaat.
Als je een leuk shirt of wat dan ook ziet, bedenk dat je morgen of overmorgen teruggaat om het te kopen, Vaak is de behoefte dan al over.
Je hebt eerder schulden gemaakt dan dat je ze terugbetaald hebt, dus niet even lenen.
Bepaal aan het begin van de maand wat je echt nodig hebt voor bv verjaardagen of feestjes, en zorg dat je dat apart houdt.
Geef het eventueel je moeder in bewaring
succes
anneliez
11 jaar geleden
200 euro per maand.. hmm

even zien:
17 jaar, vindt kleding belangrijk, heeft een abonnement

Als ik jou was, had ik het ongeveer zo gedaan:

Geen abonnement, maar prepaid. En niet meer opwaarderen. Alle communicatie via msn of whatsapp laten gaan, of facebook oid. Als ze je nodig hebben, bellen ze je wel. Bellen is zó 2011....

Je kan ook één keer 20 euro aanschaffen, voor noodgevallen.

kosten: € 0,-

Je spaart 100 euro per maand. Dat is je helft van je geldt. Aan het eind van jaar heb je 1200 euro. Máár je mag dan maar één keer per drie maanden shoppen, van je spaargeld. Als de seizoenen wisselen. En als je kleding gaat kopen, dan bedenk je wat je écht nodig hebt, en alléén dat schaf je dan aan. En dan ook nog in de uitverkoop. NIET als het geen uitverkoop is!

En je moet jezelf beloven heel zuinig te zijn op je kleding en schoenen en deze vaker te combineren.

kosten: €150 euro elke drie maanden, niet méér en niet minder.

Gespaard: € 1200 euro min (4 x150 = 600) is €600 euro.

Je houdt nog 100 euro voor jezelf over. Als je besluit om niet meer op te waarderen.

Als je besluit om wel op te waarderen heb je nog 80 euro over.

Dat is 20 euro per week, mét opwaarderen, en 25 zonder opwaarderen.

Dat klinkt weing, maar iemand in schuldhulpverlening en budgetbeheer die moet het daarmee doen, per week (eten drinken, kleding schoenen alles).

Dan is twintig euro voor een 17 jarige meid die nog thuis woont behoorlijk veel geld, aangezien paps en mams nog voor je zorgen.

Koop alleen dingen die je op dat moment nodig hebt. Leer jezelf aan dat op ook echt op betekent.

Leen niet van anderen, dat gaat weer van je geld af als je het moet terug betalen, en dan heb je er nog niks aan.

Je kan dit prima volhouden de rest van je leven. Je kan dat kleine bedrag zien als een soort "leefgeld".
Het bedrag voor je prepaid kan je zien als vaste lasten.
En het bedrag dat je spaart, dat kan je zien als "voor in noodgevallen, mocht er iets stuk gaan".

Als je straks méér verdient, dan kan je genoemde bedragen natuurlijk aanpassen maar ik zou het wel volhouden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ter aanvulling op de prepaid optie: geen internetbundel / sms aanschaffen, 3g doe je uit en alleen nog internetten via WIFI bij vrienden en familie en je zoekt naar open netwerken waar je ook bent...

Je ouders hebben het ook overleefd zonder smartphone vroeger...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sinds 1997 heb ik 15 mobiele telefoons versleten. De één nog hipper dan de ander en vaak ook nog met abonnement. Rekeningen van 300€ en hoger per maand waren eerder regel dan uitzondering. Sinds een half jaar heb ik alleen nog maar prepaid. Ik bel iedereen via de vaste lijn of via Skype, en Whatsapp gebruik ik alleen thuis of op het werk. De besparing is dan ook minstens 3000€ per jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bigmomma: waarschijnlijk zit ze nog wel een poos vast aan dat abo want die gaan meestal per 2 jaar...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pelle
ik heb geen verstand van "abo". Het is een voorgestelde optie.
Elke maand 25% van je inkomen opzij leggen. Dit ook echt doen en dan moet het wel goedkomen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Minder proberen uit te geven aan het shoppen, abonnement inruilen voor prepaid en inderdaad zoals anderen al zeggen veel doen via mail/facebook.