stage lopen (HBO) met behouden van WWb uitkering, kan dat?

Hallo allemaal,

Ik heb paar vragen waarop ik heel graag antwoord wil: zelf heb ik op Internet gezocht maar niks specifiek te vinden. Ik heb gebeld naar de sociaal dienst werk en inkomen, maar die willen geen vragen beantwoorden voor mensen die niet bij hun staan ingeschreven, dus mensen die geen uitkering hebben.

Ik vroeg me dus af of je stage kunt lopen met behouden van je uitkering WWB ?

Mijn andere vraag is : mag je vrijwilligerswerk doen als je WWb uitkering ontvangent? zo ja welke werk mag je dan doen? en hoe lang mag je dat doen met behouden van je WWb?

gr

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (1)

Een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB) is een bijstandsuitkering en die is bedoeld om de periode overbruggen tot je weer een baan hebt.

Vrijwilligerswerk mag elke Nederlander doen maar als je een bijstandsuitkering hebt mag dit niet ten koste gaan van het zoeken naar en vinden van betaald werk. "Als de gemeente u activiteiten aanbiedt om werk te vinden, moet u daaraan deelnemen." "Uw gemeente moet re-integratieactiviteiten aanbieden die aansluiten bij uw persoonlijke situatie. Uw gemeente kan u bijvoorbeeld sollicitatiecursussen, opleidingen, taalcursussen of gesubsidieerd werk aanbieden. U bent verplicht hieraan mee te werken of deel te nemen."

De gemeente kan vrijwilligerswerk en maatwerk ook stimuleren, als je een uitkering op grond van de WWB hebt:
"Gemeenten mogen hiervoor een tegenprestatie vragen, bijvoorbeeld dat u vrijwilligerswerk doet. Gemeenten hebben veel vrijheid om maatwerk te leveren. Bestrijding van de werkloosheid in de Randstad kan bijvoorbeeld een andere aanpak vragen dan in Limburg of Groningen."

Datzelfde geldt voor de stage. Stage volg je in het kader van een opleiding of beroep. Je zou met behoud van een bijstandsuitkering alleen een stage kunnen doen als die is goedgekeurd door de 'bijstandscontactpersoon' van de gemeente. Het zo snel mogelijk vinden van betaald werk (waardoor de uitkering kan worden afgebouwd) is ook voor de gemeenten van belang, nu ze veel meer zelf moeten betalen. En ik vermoed, dat wanneer een stage aantoonbaar bijdraagt aan het op relatief korte termijn vinden van een betaalde baan in het soort werk waarvoor de stage is, de gemeente wel toeschietelijk is om dit goed te keuren.

Kortom:
"U kunt een bijstandsuitkering aanvragen als u in Nederland woont, niet genoeg inkomen of vermogen heeft om in uw levensonderhoud te voorzien en ook niet in aanmerking komt voor een andere uitkering. Met een bijstandsuitkering kunt u de periode overbruggen tot u weer een baan heeft. Er is een aantal voorwaarden. "

Kant-en-klare antwoorden zijn wat lastig te geven omdat de WWB uitgevoerd wordt door de gemeenten en iedere gemeente een eigen beleid heeft.

Citaten zijn overgenomen uit de bronsite.

Toegevoegd na 35 minuten:
Ter aanvulling uit dezelfde bron:

"U moet:
* ingeschreven staan als werkzoekende bij UWV WERKbedrijf;
* zo veel mogelijk in uw eigen onderhoud voorzien;
* solliciteren naar alle soorten normaal werk;
* meewerken aan ondersteuning die de gemeente geeft, zoals een sollicitatiecursus;
* (...)"
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super bedankt voor je reacties.