Krijgt een gezin waarvan de kostwinner in de gevangenis zit een uitkering? Waar leeft het gezin van als vader / moeder in de bajes belandt?Zie uitleg.

Stel, de vader en echtgenoot belandt in de bak. Hij is altijd kostwinner geweest; het gezin is afhankelijk van zijn inkomsten. Nu hij in de gevangenis zit, vallen de inkomsten weg. Kan het gezin beroep doen op een uitkering of worden vrouw en kinderen aan hun lot overgelaten?

Toegevoegd na 2 uur:
Nog even ter toelichting: het gaat mij niet om de man of vrouw met een uitkering, maar om iemand met een vaste baan en dus een vast inkomen. Diegene belandt in de bak, dan valt toch het inkomen weg? Krijgt het gezin een uitkering of moet de achterblijvende vrouw / man het maar zelf uitzoeken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

Het gezin vervalt in de bijstand. Recht op een werkeloosheidsuitkering is niet van toepassing omdat vader verwijtbaar werkeloos is, zijn functie bestaat nog wel, maar hij kan door eigen toedoen niet meer aan het werk. In geval van een eigen woning (of ander vermogen) zal deze dan ook verkocht moeten worden en dat geld eerst opgebruikt moeten worden. De achterblijvende partner is verplicht te solliciteren (als er geen beperkingen zijn zoals zorg voor jonge kinderen) en aan het werk te gaan. Overigens geldt bovenstaande ook als vader overlijdt, en men hiervoor niet verzekerd is!

Toegevoegd na 59 minuten:
Na je toevoeging: het achterblijvend gezin vervalt in de bijstand met alle daarvoor geldende regels en wetten. Dus: solliciteren, indien mogelijk aan het werk en niet teveel eigen vermogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu is het me duidelijk geworden. Dank je Jet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
graag gedaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (1)

Het gezin kan een beroep doen op de bijstand.
En als men aan de normen voldoet, dan kan er dus een bijstandsuitkering zijn.

Er is ook een "gevangenenzorg Nederland", die probeert hulp en extra ondersteuning te geven.

http://www.gevangenenzorg.nl/index.php?paginaID=9

Toegevoegd na 4 minuten:
En er zijn meer organisaties die zich inzetten voor hulp aan achterblijvers, hulp bij schuldsanering, zoals
Stichting De Instap voor geestelijke en praktische ondersteuning voor mensen in detentie en voor hun naasten.
http://www.zorgwelzijn.nl/web/show/id=112114/langid=43/contentid=14429

De uitkering die uitgekeerd werd aan het gezinslid die vastzit stopt. Dit heeft dus ook rechtstreeks invloed op het gezin. De overige gezinsleden kunnen bij de UWV een bijstandsuitkering aanvragen. In dat geval moet het resterende inkomen van het gezin onder het bestaansminimum liggen.

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/regelingen/48412-wet-socialezekerheidsrechten-gedetineerden-wsg.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Degene die gevangen zit, had geen uitkering, maar een vaste baan met een vast inkomen. Wat gebeurt er als dat vaste inkomen wegvalt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals beantwoord, Dan vervalt het achterblijvende gezin in de bijstand. De gevangenomen is ontslagen en heet verwijtbaar werkeloos. Daarmee vervalt het recht op een werkeloosheidsuitkering, en zal het achterblijvende gezin de bijstandsuitkering in moeten, eventueel huis, auto etc verkopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed antwoord, met mooie links + van mij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijstand komt van de gemeente. Van het UWV krijg je alleen een WW uitkering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat dacht ik ook vdijken.
Het rare is dat het wel letterlijk zo in dat artikel staat wat ik gedeeltelijk heb overgenomen. Erg slordig van mijzelf. Lavender: Als het inkomen weg valt en er zijn geen bezittingen die dat belemmeren dan kan het gezin een bijstandsuitkering aanvragen. Daar begon ik meer:
als men aan de normen voldoet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Het is zelfs zo dat vaak de huur 6 maanden wordt doorbetaald door de werkgever, het UWV of de gemeente
http://www.gevangenenzorg.nl/index.php?paginaID=123
@VDijken: in onze gemeente moet je je voor alle uitkeringen bij het UWV melden (1e loket) en daarna wordt je doorgestuurd (2e loket, evt. gemeente), dit systeem bestaat al sinds 2010.