Kan je een abbonement afsluiten ookal alsje onder bewind staat?

Ik heb een rekening geopend waar geen bewindvoering aan vast zit (mijn andere rekening zit wel vast aan mijn bewindvoerder) nu vraag ik me af of het toch mogelijk is om een mobiele abbonement af te sluiten of kan dat niet en kom je op een lijst te staan bij telefoon providers dat je onder bewind staat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
17K
Poet
7 jaar geleden
Als je onder bewind staat zou je geen rekening mogen openen lijkt me. Juist om te voorkomen dat je onverantwoorde uitgaven doet. En dat zou dit wel eens kunnen zijn
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat weet ik wel zeker. Dit is niet de manier om uit de schulden te komen, maar om er IN te geraken. Dat stukje was toch wel duidelijk ?
Erna55
7 jaar geleden
Je overtreed de regels.
Lees even na wat de afspraken zijn met je bewindvoerder. Wanneer je onder bewind staat, mag je niet meer zonder goedkeuring van de bewindvoerder over je geld en goederen beschikken.
Je mag bijvoorbeeld niet zomaar een nieuw abonnement afsluiten. Je zult daarom altijd eerst met de bewindvoerder overleggen voordat je iets met je geld of waardevolle goederen kan gaan doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat weet ik ook wel maar je kan t wel met een andere rekening een abbonement afsluiten toch?
Erna55
7 jaar geleden
Uit : http://www.budabeheer.nl/werkwijze.html
Tegenwerken van het bewind
Het komt soms voor dat cliënten dingen doen die nadelig zijn voor een goede bewindvoering, bijvoorbeeld als men zonder toestemming van de beschermingsbewindvoerder het rekeningnummer ten behoeve van uitkerende instanties gaat wijzigen. Er kunnen zich ook andere situaties voordoen waarin de cliënt het bewind tegenwerkt. Dit is voor ons onacceptabel. Indien dit na één waarschuwing niet stopt zijn wij helaas genoodzaakt de onderbewindstelling op te heffen en een verzoek hiertoe in te dienen bij de rechtbank.
erotisi
7 jaar geleden
Je kunt mss wel met een ander nummer een abonnement afsluiten, maar hoe komt daar geld op? Als dat niets is, dan kom je alleen nog maar verder in de schulden want of je bewindvoerder dat abonnement nog kunt intrekken is maar de vraag, van de regen in de drup.....
Erna55
7 jaar geleden
Je MAG GEEN ABONNEMENT afsluiten. Heb je die zin gelezen ?
erotisi
7 jaar geleden
Er zijn overigens geen lijsten van mensen die onder bewind staan. Dus dat telefoon bedrijf zal niet weten dat je dat niet mag of in ieder geval moeilijk zal kunnen betalen van die rekening
Erna55
7 jaar geleden
 U mag geen nieuwe financiële verplichtingen aangaan, dus ook geen leningen afsluiten, geen creditcards aanvragen, geen bestellingen op afbetaling plaatsen (Wehkamp, Otto enz.), geen (internet)abonnementen en dergelijke afsluiten, zonder overleg met de bewindvoerder.
 U mag alleen een mobiel telefoonabonnement afsluiten in overleg met de bewindvoerder
Uit : http://www.bbib.info/images/documenten/regelsbewindvoering.pdf Dit zijn algemene regels vij bewindvoering.
erotisi
7 jaar geleden
Kan ik mezelf meteen corrigeren: vanaf 2014 staan ook onderbewindgestelden in een lijst: https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Raad-voor-de-rechtspraak/Nieuws/Paginas/Nieuw-register-voor-curatele-en-bewind.aspx
erotisi
7 jaar geleden
En het lijkt erop dat ook daarmee overeenkomsten (ook van derden te goede trouw??) kunnen worden vernietigd?
Erna55
7 jaar geleden
In overleg met de bewindvoerder mag je best een mobieltje met abonnement bezitten. Er zijn abonnementen van 7 euro in de maand. Dit kun je van je leefgeld betalen.
Maar je mag niet zonder medeweten van je bewindvoerder een nieuw abonnement afsluiten.
Poet
7 jaar geleden
Het register voor curatele en medebewind staat hier:
De telefoonmaatschappij kan je daar vinden net zoals alle andere mensen die je geboortedatum en naam kennen.
https://curateleenbewindregister.rechtspraak.nl/

Antwoorden (1)

Dat hangt van het soort bewind af. Bij WSNP mag je geen nieuwe betalingsverplichting aangaan zonder toestemming van je bewindvoerder. Bij beschermingsbewind hangt het af van welke zaken onder dit bewind vallen. Als het bewind alleen geldt voor een deel van je vermogen, kan en mag je voor de rest gewoon beschikken over je eigen geld. Als je leefgeld krijgt en je hier je abonnement van betaalt, dan kan dat.

De vraag is hier of je niet in overtreding bent van de voorwaarden van je bewindvoering, zeker als je een rekening hebt geopend waar je bewindvoerder niets van weet. In de WSNP mag dat sowieso niet, want dan houd je dingen achter. Bij een beschermingsbewind hangt het af van de voorwaarden van je bewind. Je bent niet handelingsonbekwaam, dus je kunt rechtshandelingen verrichten. Als je onder bewind bent gesteld vanwege verkwisting of problematische schulden, dan ben je wel opgenomen in het openbaar register en kan een (potentiële) schuldeiser dit zien. Dit wordt niet standaard gedaan bij het afsluiten van een abonnement, maar het betekent wel dat de bewindvoerder het afgesloten abonnement kan laten ontbinden. Als al je financiële zaken onder je beschermingsbewind vallen, dan is het op z’n zachts gezegd niet slim om een abonnement aan te gaan zonder overleg met je bewindvoerder, en afhankelijk van de precieze afspraken (en de uitspraak van de kantonrechter) ben je ook in overtreding van de voorwaarden voor je bewind. En als je deze informatie achterhoudt, ben je dat sowieso.

Overleg gewoon met je bewindvoerder. Doe je dat niet, dan kun je bij bewind op grond van de WSNP uit de schuldsanering worden gezet en heb je dus nog steeds al je schulden, maar nu zónder uitzicht op een schone lei en mét deurwaarders op de stoep. Als er sprake is van beschermingsbewind, snijd je hier jezelf mee in de vingers: dat bewind is er immers om jou te beschermen, zoals de naam al zegt. Je loopt dus een risico op financiële problemen en aangezien je niet onder curatele staat, ben je daar nog altijd zélf voor verantwoordelijk. Mogelijk wordt het bewind stopgezet zodat je je bescherming kwijt bent en je straks zélf eventuele deurwaarders te woord mag staan, of je wordt onder curatele gesteld waardoor je zowat NIETS meer zelf mag beslissen. Overleggen kan je dus hoe dan ook een hoop ellende besparen. Wie weet vindt je bewindvoerder het helemaal geen probleem, dan weet je dat maar en hoef je niet meer stiekem te doen. En mag het niet, dan zal daar een goede reden voor zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Ik twijfel nog of het abonnement kan worden ontbonden. In de wet staat: "Artikel 439 BW 1.Indien een rechtshandeling ongeldig is, omdat zij ondanks het bewind werd verricht door of gericht tot de rechthebbende, kan deze ongeldigheid aan de wederpartij slechts worden tegengeworpen, zo deze het bewind kende of had behoren te kennen. 2.Indien een goed is vervreemd of bezwaard door iemand die daartoe ingevolge het bewind niet bevoegd was, kan deze onbevoegdheid aan een verkrijger van het goed of een beperkt recht daarop slechts worden tegengeworpen, zo deze het bewind kende of had behoren te kennen. " Is het nu zo dat een telefoonmaatschappij behoort te kennen dat iemand onder bewind staat ogv het feit dat er zo'n register bestaat? http://www.uwwet.nl/wetten-en-regelingen/privaatrecht/burgerlijk-wetboek-1/25-onderbewindstellen-meerderjarigen-mentorschap.htm Nu blijkt het zo te zijn dat inschrijving in het register kán bij onderbewindstelling, maar dat dat geen automatisme is omdat oa de privacy in het geding is.
Maar áls belanghebbende in het register is ingeschreven dan heeft de bewindvoerder een goede grond om de overeenkomst te ontbinden omdat het bedrijf de onderbewindstelling had behoren te kennen. UIt onderstaande uitspraak blijkt wel dat bij herhaald misbruik van zijn handelingsbekwaamheid dat een reden kan zijn om ingeschreven te staan in het register, maar dus wel afgewogen moet worden Interessant/belangrijk artikel:
http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=31&tx_ttnews%5Btt_news%5D=415&cHash=b934205181