Hoe wordt misbruik van de voedselbank gecontroleerd?

Ik ken iemand in de straat die bij de voedselbank loopt, maar naar mijn idee daar misbruik van maakt, want hij heeft wel geld voor verbouwingen in zijn woning, de nieuwste apparatuur van Apple zoals de Ipad2 en koopt jaarlijks voor €1000 aan vuurwerk. Hoe en wie controleert of mijn buurtgenoot daar eigenlijk wel recht op heeft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien hád hij die Ipad 2ehands gekocht? En wellicht werden die verbouwingen door een handig iemand gedaan voor weinig? Marktplaats is een goeie manier om dure dingen voor héél weinig te krijgen. Dan kan het gauw lijken of iemand misbruik maakt van de situatie, terwijl dat in dat geval dan helemaal niet van toepassing is...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Bigmomma27, nu het vuurwerk nog :) Tevens geloof ik dat niet. Als je het geld echt hard nodig hebt om net rond te komen, heb je lijkt mij echt geen geld over voor een ipad of verbouwing ook al is het 2e hands.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je nu echt niets beters te doen dan jouw buurman in de gaten te houden? Verspil je energie hier niet in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Kathlyn, u zult mij vast niet leuk vinden als ik ga zeggen, maar u zegt zelf tegen mij dat ik geen conclusie mag trekken, maar u kunt mij buurman niet eens. Laat staan zijn achtergrond, dus vind ik het nogal onterecht om mij te vertellen hoe ik mij moet gedragen tegenover hem. Misschien is mijn buurgenoot al eens voor belastingfraude veroordeeld en ik daarom wantrouwend ben???

Het beste antwoord

Allereerst is deze buurtgenoot alleen, met partner, met gezin?
Daarvan is de hoogte van zijn uitkering afhankelijk en ook wel of geen voedselbank !

Ik heb jaren geleden één jaar voedselbank gekregen, niemand hoeft hier jaloers op te zijn, je krijgt wekenlang hetzelfde, veel is over de datum en soms kan je het inderdaad meteen weggooien. Ik heb een hele winter (ca. 3 maanden iedere dag spruitjes gegeten en nu kan ik gelukkig zeggen dat ik nog steeds spruitjes eet, maar na dat jaar een tijd niet... Iedere week kregen we spruitjes en die komen je neus uit op een gegeven moment, want groente vind je lekker of niet, als je 3 of 4 maanden hetzelfde te eten krijgt lust je het niet meer !
Ik heb gezien hoe iemand die een ander hielp met zware tassen dragen, beloond werd met voedsel uit een pakket... Ik weet dat iemand op de lijst staat, diegene laat het ophalen door een ander -er was iets- en sinds houdt degene die het ophaalt alles zelf en gaat alleen nog voor een periodieke handtekening naar degene die op de lijst staat, want die hoeft het niet meer .....

Wie lust er nog peultjes ?
Ik eet liever 3 keer in de week een boterham met tevredenheid en 4 dagen 2 x 2 dagen koken en de volgende week een grote pan soep van 1 kippepootje met uien en knoflook en en prei en oud brood, en zo kan ik nog wel een combinatie (pasta) opnoemen voor een paar dagen goedkoop gemaakt, maar de voedselbank hoef ik niet meer, echt niet !

Nog even over de buurtgenoot van vraagsteller: als deze man net als mijn buren allemaal (veel) familie heeft, komt daar ook de nodige hulp vandaan.
En misschien klust hij wel gewoon bij !

Je moet doen wat je niet laten kan, je kunt iemand aangeven bij het regionale kantoor of bij het hoofdkantoor van de voedselbank in Rotterdam 06-51058942
clarasies@voedselbankennederland.nl
De voedselbank is in rotterdam opgericht door Clara en Jaques Sies.

Het antwoord op je vraag: periodiek wordt er gecontroleerd en aan het einde van de periode (jaar meestal) moet er op nieuw aangevraagd worden door bijvoorbeeld maatschap- pelijk werk, dat moet valse informatie tegenhouden. .
Dit is sinds een paar jaar strenger geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met zwart geld kan alles.... Je moet ongeveer per gezin iets van 280 euro per maand overhouden voor eten en kleding enzo. Dan kom je in aanmerking voor de voedselbank maar zoals ik al zei: zwart geld is niet te controleren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Men wordt getoetst aan de hand van de uitkering alvorens men toegang krijgt tot de voedselbank of de weggeefwinkel.
Indien men spaargeld had, of op afbetaling de spullen koopt doet niet ter zake.
Misschien werkt die persoon als vrijwilliger bij de voedselbank.
Maar als u meent dat de Judasrol voor u is weggelegd,
zal niemand u er van weerhouden om de zaak tot op de bodem uit te zoeken.
U kunt het ook op de man af vragen, maar daar is lef voor nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 Goed antwoord, men moet ook lef hebben dit op de man af te durven vragen ipv conclusies te trekken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij een min, het antwoord klopt niet.
Niet iedereen heeft een uitkering, er wordt goed gekeken naar financiën en daar hoort ook spaargeld bij, welke uitgave er zijn en afbetalingen van leningen. Maatschappelijkwerk doet deze controles en helpt ook zoeken naar oplossingen.
Misbruik kan altijd natuurlijk. Hier is een aantal jaren terug de hele voedselbank gesloten geweest omdat er teveel mis ging, met name vrijwilligers die er met het aangeboden voedsel vandoor gingen en er nauwelijks controle was op wie er echt in aanmerking kwam voor voedsel pakketten.
Je moet je aanmelden bij de plaatselijke voedselbank. Deze testen je aanvraag bij bv uitkeringinstantie, Riagg, diaconie enz.enz. Dus je moet echt geen of heel weinig inkomen hebben.