Hoeveel gewicht mag je maximaal verplaatsen tijdens schoonmaakwerk?

Wij moeten namelijk met z'n tweeen een zeer zware kar vol met vuil en papierzakken een lange weg die heuvelopwaarts loopt duwen/trekken.En ik vraag me ten zeerste af of dit wel mag arbotechnisch gezien.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

De taak van je werkgever, is om ervoor te zorgen dat de werkplek zo veilig en gezond mogelijk is, en hij dient alle mogelijke risico's te beperken. Dit zijn arbeidsomstandigheden die worden geregeld in de wet. In de eerste bron vind je wat informatie en tips.

Over tillen is vrij veel bekend.
Maar rollen is een heel ander verhaal.
Je kunt min of meer berekenen in hoeverre het veilig is wat je doet. Maar dit is afhankelijk van vrij veel factoren, zoals massa (gewicht) afstand, kracht, houding. Aan alle factoren worden punten toegekend. En met een formule komt er een resultaat uit. Ik kan dit voor jou niet berekenen omdat ik niet alle informatie heb, dan zou ik daar ter plaatse moeten zijn. In de 2e bron zie je hier meer informatie over.