Wat betekenen het als je dit soort schuld hebt? Zie uitleg

»Een wettelijk schuldsaneringstraject volgens de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp).
»Een minnelijk schuldsaneringstraject dat uitgevoerd wordt door een lid van de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK). Dit zijn meestal gemeentelijk kredietbanken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij een minnelijk traject werken de schuldeisers allemaal mee aan de schuldregeling. De schuldenaar kan dan een krediet hebben bij de kredietbank. Met dit krediet zijn de schuldeisers al afbetaald en de schuldenaar lost iedere maand af bij de kredietbank.

Of de schuldenaar spaart maandelijks een bedrag, dat (meestal) 1x per jaar wordt verdeeld over de schuldeisers. Beide trajecten duren in principe drie jaar.

Bij een wettelijke regeling wilden een of meer schuldeisers niet meewerken en heeft een rechter uitspraak gedaan dat de schuldenaar in een wettelijk traject komt. De schuldeisers moeten dan meewerken, anders krijgen ze niets van hun schuld vergoed. Bij een wettelijk traject houdt een WSNP-bewindvoerder in de gaten of de schuldenaar voldoende afdraagt om de schuldeisers (voor een deel) af te lossen.

De vergoeding voor de bewindvoerder gaat af van wat de schuldeisers betaald krijgen. Toch heeft dit soms de voorkeur van de schuldeisers, omdat er dan een stok achter de deur is door de bewindvoerder.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook het wettelijke traject duurt in principe drie jaar.

Als de schuldenaar zich in die drie jaar aan alle regels heeft gehouden en ook genoeg heeft afgedragen om de schulden af te lossen, krijgt hij een schone lei.

Dit betekent dat de schulden niet kwijt worden gescholden, de schuldeisers kunnen voor de schulden die onder het traject vielen echter nooit meer bij de schuldenaar aankloppen om nog (een deel) betaald te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dan wordt zo'n persoon door een officiële instantie geholpen om van zijn/haar schuld af te komen. Wat betekent dat het inkomen van die persoon naar de instantie gaat, en hij of zij van de contactpersoon bescheiden leefgeld krijgt zodat de rest kan worden gebruikt om af te betalen. Zo wordt voorkomen dat er tóch onnodige spullen worden aangeschaft omdat het krijgen van geld hen daartoe kan verleiden.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed antwoord, ik zit zelf in deze situatie maar wist niet hoe ik t ff kort kon uitleggen.