Alle "luxe" producten van auto tot zaagmachine en van zeef tot afwasmachine vallen onder het hoge btw tarief.

Onder luxe artikelen en diensten vallen dus heel veel zaken.
Producten en diensten die direct voor het levensonderhoud nodig zijn (water, levensmiddelen, sommige diensten in de gezondheidszorg) vallen onder het lage btw tarief.
Gas en elektra en brandstoffen (ook nodig voor levensonderhoud) zijn weer hoog belast.

Het is raar geregeld. 'n patatje oorlog van de snackbar (ook luxe) is laag belast, want levensmiddel. Het bakje waar de patat inzit en dat je meekrijgt is weer hoog belast.
WC papier (noodzakelijk hygiënemiddel) is hoog belast.
Rookwaren vallen weer onder het nul tarief. (maar met accijns belast)

'n bakkie koffie op 'n terras: de koffie is laag belast maar het kopje waaruit je het drinkt en in bruikleen hebt van het cafe wordt door de fiscus als luxe dienst gezien en hoog belast.

Maar om kort te gaan: alles wat nu hoog btw tarief heeft gaat naar 21%.
Daarmee zijn we nog niet het hoogste btw land.
Hongarije met 27 %, Zweden en Denemarken 25 % en Ierland 23% zijn de hoogste btw landen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Op dit moment kennen we 3 tarieven:
het nultarief 0%
Laagtarief 6%
Hoogtarief 19%

Het hoogtarief wordt aangepast naar 21%. Dus alles wat nu 19% BTW is, wordt 19% BTW.

Toegevoegd na 48 seconden:
*oeps*
Dus alles wat nu 19% BTW is, wordt 21% BTW.

Toegevoegd na 55 minuten:
19% Dit is het algemene tarief voor de meeste producten en diensten die niet onder het 6% en 0% tarief vallen.

6% dit geld voor goederen en diensten die tot de eerste levensbehoefte behoren zoals levensmiddelen (brood, melk, groete etc.) Maar ook vervoersdiensten

0% dit geld voor 'vrijgestelde diensten'. Voorbeelden zijn diensten van artsen, banken. Maar ook export.

Toegevoegd na 57 minuten:
*rechtstreeks overgenomen (wel samengevat) uit mijn leerboek. Dus 100% correct.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles wat nu belast is met het 19% tarief wordt dan belast met 21%. Dat geldt voor dienstverlening en duurzame producten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals al eerder gezegd in de antwoorden, alle producten, belast met het 19% BTW tarief (denk daarbij aan TV's, Kleding, Pennen, Schriften, CD's etc.) wordt verhoogd naar 21%.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige mensen vinden het blijkbaar leuk om overal minnetjes op te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik niet. Van mij geen min.
Je vergeet echter: linealen, gummetjes en puntenslijpers.
+
In de supermarkt en ook andere winkels/restaurants etc. kun je van het volgende uit gaan. Alles wat je kunt eten en drinken is 6% met uitzondering van alcoholische dranken (Bier, wijn etc). Non-food artikelen (Dingen die je dus niet kunt eten of drinken) en alcoholische dranken is 19%.