We hebben een deurwaardersbrief ontvangen die we binnen 5 dagen moeten betalen, echter staat er helemaal niets in waar het over gaat, mag dat wel?

We hebben vandaag een brief ontvangen van LAVG (partner van Intrum Justitia) met de mededeling:

'Opgemelde zaak is door Intrum Justitia aan ons doorgezonden ter dagvaarding. U blijkt te zijn verhuisd zonder opgave van uw nieuwe adres aan de schuldeiser.

Alvorens tot dagvaarding over te gaan stellen wij u derhalve nog 1 maal in de gelegenheid om binnen 5 dagen na heden aan ons te betalen onder vermelding van ons dossiernummer.'

Met vervolgens een leuk bedrag eronder...
Er staat helemaal niet bij wie de schuldeiser is en/of waar het bedrag vandaan komt, niets!
Nu zijn we inderdaad verhuisd, maar alweer ruim anderhalf jaar geleden. Als we al ergens iets vergeten zijn, dan had ons adres toch wel sneller achterhaald kunnen worden via de gemeentelijke basisadministratie. Zowel op het oude adres als op het nieuwe adres hebben we nooit aanmaningen van het een of ander gekregen. We kunnen ook geen enkele instantie bedenken die we niet hebben ingelicht, noch waar het bedrag op kan slaan.
Natuurlijk gaan we morgen bellen, maar zou mag/kan dit wel zo'n factuur sturen zonder verdere info. Of zou het een spookfactuur kunnen betreffen? Brief ziet er verder heel officieel uit. Alle informatie/adressen/telefoonnummers e.d zijn hetzelfde als op de officiële site van de LAVG.
Als we iets gemist hebben dan betalen we natuurlijk gewoon, maar ik vind het een rare zaak.

Is er iemand die hier verstand van heeft en meer weet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Kort en goed, nee dat mag niet!

Incassobedrijven of aanverwanten moeten een incasso opdracht volledig aan de schuldenaar kenbaar maken.
Dus inclusief gegevens over de schuldeiser, het te vorderen bedrag en de reden van de vordering.
De schuldenaar kan dan verifiëren of de vordering terecht of onterecht is en daar op acteren.

Incassobedrijven hebben overigens geen enkele rechtsbevoegdheid. Ze kunnen dus geen beslag leggen op bezittingen en loon.
Dat is aan de kantonrechter voorbehouden.

Het enige dat incassobedrijven mogen doen is:

- de schuldenaar uit naam van de schuldeiser schriftelijk verzoeken en zonodig te manen de schuld te voldoen.
Zonodig mag het incassobedrijf telefonisch contact opnemen. Daarbij moeten de regels van fatsoenlijk verkeer in acht worden genomen.

- de vordering, in overleg met de schuldeiser, als de schuldenaar in gebreke blijft, bij het kantongerecht aanbrengen om een vonnis te verkrijgen.
De schuldenaar kan dan onderbouwd verweer voeren tegen de vordering bij de kantonrechter of, als de omstandigheden daarom vragen, matiging van het gevorderde.

Het verkregen vonnis kan dan door een gerechtsdeurwaarder rechtsgeldig betekent worden.
Dwz. ten uitvoer gelegd.
Betaling wordt dan terstond verlangd en bij niet betalen kunnen beslagen op bezit en/of loon worden gelegd.

Wat incassobedrijven in geen geval mogen doen is:

- Intimideren; in geschrift noch verbaal.

- Huisbezoeken afleggen met het doel een betaling af te dwingen.

- Onvolledige of vage correspondentie voeren over een vordering cq. niet verstrekken van relevante gegevens t.a.v. het gevorderde.

- Onevenredig hoge "incassokosten" in rekening brengen bij de schuldenaar.

Doen zij een of meer van deze dingen toch, dan is het waarschijnlijk een nep incassobedrijf met verzonnen vorderingen, wat niet ondenkbaar is.

Als de gevorderde schuld niet bestaat of onterecht is dan kun je het beste het incassobureau schriftelijk uitnodigen om de vordering bij de kantonrechter te laten toetsen.
In 9 van de 10 gevallen hoor je er daarna nooit meer iets van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Deze beschrijving is eenzelfde verhaal als het verhaal van Meester Visser in het TV-programma. Laten zij maar over de brug komen met alle gegevens tot in detail. Kunnen ze dat niet, dan wordt je geïntimideerd en moet je echt niet betalen.
Plus dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb je hier iets aan? http://www.hebikietsgemist.nl/programma/1047/nederland-2/recht-in-de-regio.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cica, Mijn achtergrond is deels juridisch maar niet volmaakt, deels ex-ondernemer.
Ik lees hier in de antwoorden iets over meester Visser. Dat is de "rijdende rechter" toch?
Leuk dat hij hetzelfde geantwoord heeft als ik. Ikzelf ben zelden thuis dus ik zie die programma's van hem nooit. Maar idd, ik los vaak juridische probleempjes op voor mensen nog voor ze uit de hand lopen. Geeft een goed gevoel. Daarbij komt dat ik daarvoor soms diep de wetboeken in ga om dingen uit te zoeken. Vandaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cica,
Zoals je je verhaal nu omschrijft: "eventueel de mogelijkheid dat een ex-partner bestellingen heeft gedaan bij een postorderbedrijf op het klantnummer van de ex (nu jouw man) die meer dan anderhalf jaar geleden dat woonadres verlaten heeft", kan betekenen dat er idd een niet betaalde vordering gekoppeld aan het klantnummer van je man bestaat. Dan staat je man 2 dingen open: 1. Neem schriftelijk contact op met Wehkamp Finance en verzoek daarin, met vermelding van het klantnummer en persoonsgegevens, om de historische en actuele status van de klantrekening. Je krijgt dan een overzicht toegestuurd met alle aankopen, leveringen en betalingen, ook die eventueel nog open staan. Vermeldt ook in die brief dat je een incassobrief hebt ontvangen en stuur een kopie daarvan mee, en leg de situatie uit, dat je vermoedt dat er misbruik is gemaakt van jouw klantnummer. 2. Stuur ook een brief aan het incassobureau met daarin het verzoek om volledige informatie omtrent de vordering. Zet daarin ook dat je de vordering en de incassoverhogingen afwijst zolang de duidelijke herkomst en specificatie daarvan niet geleverd wordt door hen.
Stel een termijn van 8 dagen waarbinnen je de volledige informatie wenst te ontvangen. Sluit af met, : In afwachting van uw antwoord, mvgr. ......

Verstuur deze brief aan het incassobureau aangetekend en bewaar een kopie. ------------------------ Komt het bericht van Wehkamp met idd een onbetaalde rekening dan kan je man uitzoeken waar dat vandaan komt en daarop verdere actie ondernemen. Hetzij met Wehkamp, hetzij met de ex. Komt het incassobureau met volledige informatie dan kan je dat ook natrekken bij de schuldeiser. Zeker belangrijk als uit de informatie blijkt dat het iets anders zou zijn. In ieder geval wel zelf direct in actie komen. Succes, dat gaat echt goedkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord, hier heb je wat aan +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit ziet er redelijk uit, echter hoe ga je om met het feit dat men betaling binnen 5dagen eist, terwijl het uitzoeken meestal meer tijd vergt?
Ivana
12 jaar geleden
Cica, ik sprak ook over 'RECHT in de REGIO' en niet over de rijdende rechter!.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus voor dit antwoord!
Kristal
12 jaar geleden
Een antwoord waar je wat aan hebt. Dikke +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cica, Oke, dan is het heel simpel. Gewoon even afwachten en zien wat er nog komt van die LAVG. Waarschijnlijk is het gewoon Phishing. Dan komt er helemaal niets meer. Phishing (hengelen) is een nieuwe sport van criminelen die op deze wijze proberen geld proberen binnen te halen bij argeloze mensen. Het is heel eenvoudig om op de PC, een laser kleurenprinter en het internet van officiele sites quasi drukwerk te maken en dat als echt te versturen. In het drukwerk worden dan wat gegevens als het banknummer en telefoonnummer veranderd en, zoals in jouw geval, een officieel ogende intimiderende tekst doet de rest.
Je naam en adres gegevens halen ze uit het telefoonboek of ook vanaf internet. (daar is meer over je te vinden dan je denkt.) Mocht er toch nog wat komen dan overgaan op de aangetekende versie van mijn eerdere antwoord en in geen geval telefonisch contact met ze opnemen tenzij je zeker weet dat je de echte gegevens van dat LAVG hebt.
Blijf bij je standpunt dat je iedere vordering afwijst en
volledige informatie over de schuldeiser en de vordering eist ter verificatie. Op www.LAVG/ kun je door onderaan de pagina een van hun vestigingen aan te klikken aan de telefoonnummers en adressen komen. Ik heb even wat rondgekeken op hun site; de benadering naar particulieren is inderdaad niet al te vriendelijk, de opzet lijkt te suggereren dat je als particulier bezoeker een door hun aangeschreven wanbetaler bent. Ik volg dit topic met belangstelling...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moet zijn www.lavg.nl
sterredag
12 jaar geleden
Ik zou GEEN aangetekende brief versturen.. nergens nodig voor, alleen maar xtra kosten, zonde van je geld. Het ziet er al malafide uit, ze zijn onvolledig en bovendien jullie zijn niet bekend van een schuld bij Wehkamp, tenzij erg oud. Weet ook dat als het MEER dan 5 jaar geleden is, ze waarschijnlijk juridisch geen aanspraak meer kunnen maken op dat geld (verjaringstermijn producten consumenten) Tenzij ze je in die 5 jaar daar dus een herinnering over hebben gestuurd. Geen slapende honden wakker maken, dit soort dingen kunnen achteraf gefaked worden. Dus een MAILTJE (juridisch rechtsgeldig) naar hun met verzoek om informatie is geweldig, je wilt gewoon een specificatie met datums en bedragen voordat je betaald, daarmee vergaat ook de 5 dagen betaaltermijn. En klaar. Reageren ze niet, fijn, sturen ze je over 5 maanden weer wat, stuur je precies hetzelfde mailtje. Dat je niet van plan te bent te betalen totdat je dit ontvangen hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi cica . Ik zit momenteel midden in Frankrijk met 'n brakkeinternet verbinding op mn vmobiel. Als reactie op de update kan ik alleen zeggen: Heb je nog niets gehoord, doe niets. Indien wel, ja dan kan je met email contact volstaan maar blijf bij je standpunt: DUidelijke informatie en anders niets. Grtz

Andere antwoorden (1)

Mij bekruipt het "spookfactuur" gevoel. Het wil nog weleens voorkomen dat criminelen facturen en brieven versturen in de hoop dat mensen niet opletten en gewoon betalen.

http://www.intrum.com/nl/Over-ons/Partners/
Intrum noemt LAVG zelf NIET als partner!

Als ik naar de site lavg.nl surf, zie ik daar een organisatie die zich de Landelijke Associate Van Gerechtsdeurwaarders noemt, hetgeen een belangenorganisatie lijkt aan te duiden. Tegelijkertijd doen ze alsof ze een echte incassopartij zijn.

In dit land heeft iedereen recht om te weten waarvoor ze vervolg worden. Als sprake is van een legitieme eis, dan wordt hier kennelijk niet aan dit beginsel voldaan.

Misschien een idee om eens te bellen. Ik zou eerst eens met Intrum Justitia bellen, om te checken of die dat hele LAVG kennen. (Zij zijn in ieder geval legitiem, heb voor een bedrijf gewerkt dat alles via Intrum deed).

Als zij bevestigen dat LAVG een echte club is, kun je deze LAVG jongens bellen en vragen of dit een echte claim is, die van hen afkomstig is. Je kunt dan uitleggen dat je geen idee hebt waar het om gaat, maar de boel graag in goed overleg oplost.

Sowieso is het altijd een goed idee om jezelf cooperatief op te stellen in dit soort zaken, want dan is men al wat sneller genegen om je niet op te zadelen met allerlei procedures en kosten.

Gebruik wel het telefoonnummer van LAVG.nl

Maar per saldo heb ik het gevoel dat hier oplichters bezig zijn.... zoek naar bevestiging en doe dan aangifte. Ik neem aan dat je in ieder geval bankgegevens e.d. hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Als je de website van Lavg even bekijkt, dan wordt al snel duidelijk dat het echt geen malafide bedrijf is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cica... da's mooi, zou ik ook zeggen als ik je zou proberen op te lichten. Maar heb je al gecheckt of ze legit zijn? Is er een kvk? Kent intrum ze?
Kristal
12 jaar geleden
Kamer van Koophandel zegt echt niets.
Je kan er niet vanuit gaan dat een bedrijf dat bij de KvK staat ingeschreven te vertrouwen is. Ieder bedrijf, malafide of niet kan zich laten inschrijven.
sterredag
12 jaar geleden
Neem aan dat vraagsteller zelf ook wel weet of deze ooit wat bij Wehkamp hebben besteld, zo niet... NOOIT meer wat mee doen. Een website kan er heel legitiem uitzien en het toch niet zijn, dat had ik laatst met een spookfactuur op op mijn werk, site zag er ook heel legitiem uit. KvK zegt idd helemaal niks. Ik zou voor de zekerheid gewoon Wehkamp bellen als je er idd wat besteld hebt, die kunnen je dat vast wel vertellen. En je betaalt in ieder geval niks, totdat je een specificatie hebt ontvangen, want als je voorheen nog NOOIT wat hierover gehoord hebt, kunnen ze wel geld eisen, maar ze moeten je in alle redelijkheid ook de kans geven om dit te betalen... en dan bedoel ik WEHKAMP ZELF!! voordat er incassokosten etc bij komen, moet wehkamp je op de hoogte stellen dat ze dit gaan doen met een laatste betalingskans. Hebben ze dat niet gedaan ben je niet verplicht die extra kosten te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Sterredag: tuurlijk zou vraagsteller moeten weten of ooit bij Wehkamp gekocht, maar ALS er iets gekocht is, hoeft deze aanmaning nog niet legitiem te zijn. KvK zegt niets, formeel klopt dat. Informeel is dat een extra "signaal". In dit geval: een BEDRIJF dat zich ASSOCIATIE noemt... vaag... niet ingeschreven KvK: nog vager.
Pieter2011
12 jaar geleden
Als een Nederlands bedrijf 11 vestigingen op zijn website heeft staan, met 11 adressen, 11 telefoonnummers en 11 foto's van zijn panden, kun je ervan uitgaan dat het een bestaand bedrijf is.