Hoe kan het dat als je een vervangende bankpas aanvraagt, je je eigen pincode behoudt?

Althans bij de Rabobank, weet niet bij andere banken.
Op de een of andere manier moet zo'n bank dan toch je pincode weten, want je krijgt een nieuwe pas met ander pasnummer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
De pincode staat niet op je pas. Alleen in de computer van de bank. Geen reden tot wijziging.

Het beste antwoord

Er is geen enkele reden voor een nieuwe pincode. Er is ook niemand bij de Rabo die jouw pincode weet. Die zit ergens in de computer, en is gekoppeld aan je pasnummer en je naam. Als je een vervangende pas aanvraagt, zal er door een medewerker alleen maar in de computer worden ingevoerd, dat het oude pasnummer vervalt en het nieuwe pasnummer nu geldig is voor jou, en de computer zoekt dat lekker verder uit.

Dat is nou ook precies de reden dat je nooit door een bank gebeld of gemaild kan worden, om je pincode door te geven. Als dat toch gebeurt klopt er iets niet. Het is zelfs zo, dat als je, om wat voor reden dan ook, je pincode kwijt bent, die niet opvraagbaar is. In dat geval krijg je een nieuwe pincode. Van de computer! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank! ;-) Dat zou best eens kunnen kloppen wat jij zegt, want als de ICT-er bij de bank de computer moet onderhouden, kan hij natuurlijk ook die pincodes niet bekijken. Komt nog bij dat alles wat in een computer wordt opgeslagen in principe al gecodeerd is. In dat geval zal die formule wat "zwaarder" zijn, maar met zware formules heeft een computer niet zoveel moeite. Mensen wel....;-)

Andere antwoorden (1)

De bank heeft een back-up bestand van je bankpas. Dus als ze een nieuwe pas maken kopieren ze dat bestand op de chip van je nieuwe pas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gvrox
12 jaar geleden
Hoe zat het vroeger dan, met alleen een magneetstrip ?
ronron1212
12 jaar geleden
was dat ook zo
gvrox
12 jaar geleden
Nee natuurlijk niet, anders deden skimmers niet zo'n moeite om te filmen hoe je je pincode intikt. In een chip kun je de pincode wel veilig opslaan, op een magnetische strip niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de pincode staat niet op de chip en ook niet op de magneetstrip, hooguit staat er een checksum op waarmee de pincode gecontroleerd kan worden, maar waaruit de code zelf niet kan worden herleid.