Er is met mijn elektriciteitsmeter geknoeid, wat nu?

Ik woon ruim 2 jaar in mijn huidige huurwoning(particulier). Onlangs moest ik de hoofdaansluiting voor de kabel-tv vinden bij de meterkast en kwam achter dat er een kleine gat op het elektro-meter zit, daarnaast stond een soort van zelfgemaakte geïmproviseerde naald. Meteen schoot 't gedachte 'fraude' naar mijn kop.
Ik deed de naald door het gat en de meter stopte met draaien, ik heb meteen de naald eruit gehaald. Ik verbruik niet veel energie, maar ik ben bang dat evt als ze een keer de meter komen controleren dat ik in de problemen kom, en dat allemaal omdat de vorige bewoner gefraudeerd heeft.

Ik woon al bijna 2 jaar hier en zie het nu pas, echt geloofwaardig zal dit niet overkomen als ik de energiemaatschappij of mijn huurbaas bel.

wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (5)

Juist als je zelf belt met deze mededelingnaar de energiemaatschappij zal het geloofwaardig overkomen.
Dus bellen
Succes..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het electrabedrijf zal zeker de meter ook komen controleren, dus je zult dit zo snel mogelijk moeten melden. Meestal controleren ze om het jaar. Als het electrabedrijf nog nooit de meter heeft gecontroleerd dan is dat ook hun probleem en sta je vrij sterk.

In feite moet je dit in eerste instantie aan het energiebedrijf melden, want dit probleem moet hoe dan ook opgelost worden en de meter is niet meer betrouwbaar.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hoe dan ook, je staat niet sterk als de energiemaatschappij bij de eerste controle de fraude ontdekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een normaal mens kijkt niet zo vaak in zijn meterkast; Dus waarom zou je zwak staan? Ze zullen op zoek gaan naar de vorige bewoner; die zal ook een lage rekening hebben gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet sowieso jaarlijks je meterstanden doorgeven en kijkt dan in ieder geval in de meterkast. Ik zeg ook niet dat je zwak staat, maar juist andersom; je staat sterker als je het zelf meldt als je dit ontdekt.
misschien is het ook wel wijs om aangifte te doen , van wat je ontdekt heb , maak een foto-tje liefst met datum in de foto je weet nooit waar het goed voor is , en ook het energie bedrijf in lichten over wat je hebt gevonden zo veel mogelijk feiten maak je sterker in de strijd , en alle schrijven en documenten bewaren , heel belangrijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon melden bij je energie leverancier met het verhaal wat je in de vraag zette. Je leverancier kan aan de hand van verbruik de afgelopen jaren al vrij snel zien of er gefraudeerd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit moet je z.s.m. melden bij de Netbeheerder. Zij zullen het inspecteren en in de oude staat terug brengen. Wellicht doen ze aangifte bij de politie en sporen ze de vorige huurder op. De Netbeheerder zal je aangeven, hoe je verder moet handelen. Wacht nog even met het melden bij de huurbaas, de kans bestaat immers, dat hij er meer van weet!